Ahad, 10 Ogos 2008

TAHNIAH: Mamat Khalid & KMBM & TUSB

*FLASHBACK POSTING!


*blog Mamat >> tempurungpecah
*facebook Mamat >> facebook
*blog ESTET >> filemestet
*youtube ESTET >> estetcintamanis
*facebook ESTET >> facefook-group
*facebook KMBM >> facebook-group
*teaser KMBM >> teaser

Salaam..
Pada 28 Julai 2008, saya bertemu lagi dengan abang Mamat di satu majlis FFM21.. jadi, apalagi banyaklah soalan2 terkini yg saya tanyakan bukan sahaja pasal Estet tapi juga perkembangan terkini Kala Malam Bulan Mengambang di festival filem antarabangsa.. sila klik youtube2 berikut: ~ ajami@7/8/08









p/s: saya ada projek 'kecil-kecilan' untuk Estet!.. sila klik sini >> artfulcreator.com


Salaam..
Ia bukan sebarangan filem! Saya sendiri mengambil masa yang lama untuk mencernanya. Asasnya memang filem neo noir. Namun begitu, pelbagai genre lain diadun sesuka hati tetapi berhati-hati oleh pengarahnya! Ia terlalu unik seakan mencipta satu revolusi naratif filem Melayu, wayang Malaysia dan mungkin juga yang pertama untuk sinema dunia! Pada pendapat saya, Mamat Khalid berjaya dengan cemerlang mencampur-adukkan hampir semuanya sekali dalam Kala Malam Bulan Mengambang. Sebut sahaja apa genre atau kategori yang kamu mahukan? Drama, komidi, seram, misteri, muzikal, thriller, sejarah, perang, jenayah, jalanan, cinta, fantasi, fiksyen sains, aksi, mahupun magic realism! Ya! Filem ini memang dibikin untuk hiburan semata-mata juga amat sesuai untuk sebuah kajian yang panjang. ~ ajami@11/1/08



My film is just an ode to Malaysian life and our culture in the lighter side. The celebration and it's Felliniesque. Luis Bunuels and Mat Sentuls. ~ Mamat Khalid (melalui sms)


pasal KMBM ~ 27/12/07
PART.1


PART.2


PART.3


PART.4


PART.5


PART.6


sidang akhbar ~ 27/12/07
PART 1

PART 2

PART 3

PART 4

PART 5

ucapan ~ 27/12/07
PART 1

PART 2

PART 3

8 ulasan:

deennasour berkata...

wau!!!
filem ni nampaknya digoreng cukup perasa dan cukuplah semua~
isy3,,kene tgk ni,kene2,,
uih..

yginsaf berkata...

me tertengok kat tv (tp luper channel aper) semalam pasal movie nih..

bila me tengok sedutan filem itu, memang rosyam nor macam ruper pramlee masa muda2 dulu.. caya seh!

deennasour berkata...

yesh!!
dah tgk dah..
haha,,,erm, slow gak mula2 ceritanya,,leh plak tertido,,tp bgn balik lepas kwn kejutkan,,
babak paling sakit perut~
harimau jadian lwn jembalang
mcm waris jari hantu lwn jgn pndang blkg plak~ :D

ainn berkata...

hehe..1st time tgk KMBM~kinda excited coz ade Bront..=p
erm..tp ms awl2 cite ttid0 jgk..huhu then barula enj0y bl smua watak muncul..=) n0t bad..

ainn berkata...

owh yer..sgt kagum tgk sofi jikan cakap Jerman..=P mmg meyakinkan...hmmm

LAL berkata...

Hasan Mutalib cakap filem ni banyak subtexts tau
huhu
bila dgr2 balik memang betul..
SUBTEXTSSSSSSSSSS..

Ajami Hashim berkata...

dennasour, baru aku prasan ko bdk yg sama dgn deenasour.terbaek!.. huhu!

ryann berkata...

tak terperanjat filem ni menang. ia lain...bukan kerana hitam putih tetapi subteksnya. menjentik jentik. tahniah