Ahad, 3 Ogos 2008

MASKARA 10 ~ ajami & reez ~ mtv tanpa plug?

Ajami read his "puisi" (poem) which was about his kids.It was very touching (especially to parents of course)(Ajami mau cried ediiiiii..etetete xD ). As requested by bro ajami, I played the song somewhere over the rainbow as the background.
ulasan oleh: reezmusic (perlu ker bubuh atas skali ni?.. huhu!)

Puisi Ajami mengajak kita berfikir tentang masa akan datang. Pesanan beliau kepada si abang, anak yang sulung agar menjaga dan memimpin tangan si adik jika nanti mama dan papa tiada, sungguh menyentuh perasaan. Ini mengingatkan aku kepada kisah si bekas kekasih yang kehilangan ibu bapa dalam kemalangan. Meninggalkan dia dengan 4 orang adik perempuan, yang bongsu berumur 4 tahun dan dia 16 tahun ketika itu. Ya, tiada siapa yang tahu apa yang akan jadi di kemudian hari.
Puisi lebih menyentuh dilatari dengan alunan muzik daripada lefthanded guitareez.
ulasan oleh: madulebah

Penyampaian sajak oleh Ajami, mesejnya sampai pada perasaan aku. Terima kasih Tuhan, kerana aku tidak menangis pada malam itu. Aku kena cover sikit.
ulasan oleh: yourdrugbuddy

Ajami & Reez – With their rendition of mtv unplugged. Poem read by Ajami, accompanied by an acoustic guitar by Reez. It was a heartfelt declamation by Ajami. Right after that, Reez played his original before they ended their set.
ulasan oleh: DEP

*sori coz utube deklamasi sajak yg 'real' masa MASKARA X tak ada! coz yg tu eklusif utk sapa yg dtg ajer!.. larriikkk!!!



behind the scene! huhu!


reez ~ somewhere & aku ingin


reez ~ love me tender




Salaam..
inilah sajak yg saya deklamasikan tadi:

Kalau papa dan mama tak ada
(pesanan untuk abang)

kalau papa dan mama tak ada..
abang tolong adik tukar lampin dia
pergi ke kolam KLCC berdua
bancuhkan susu adik 3 sudu sebotol
dodoikan adik bila nak tidur

kalau papa dan mama tak ada..
abang peluk adik bila menangis
goncangkan buai, kongsi mainan
pujuk kalau merajuk
belai kalau mengamuk

kalau papa dan mama tak ada..
abang pegang tangan adik bila berjalan
perhati lariannya di padang
kalau terjatuh, cepatlah rangkul
sapukan luka, tuamkan lebam

tapi abang janganlah susah
sekarang papa dan mama ada sebelah
pejamkan mata hilangkan gundah

ajami hashim 101006

NOTA:
ia telah saya tulis (posting) pd 10/10/2006 di blog bicaraskrip.. dulu Yasmin kata dia 'menangis' baca puisi tu.. entah kenapa tadi saya sendiri sebak bila membacanya di khalayak ramai?.. ermm! adakah saya syok sendiri?.. atau sememangnya ia perasaan yg natural?.. mungkin juga melodrama kot?.. huhu!.. sebenarnya beberapa minit sebelum majlis mula, gabungan saya & Reez berlatih buat kali pertama di tepi rumah PENA (actually persembahan kami bukan ler 'gabungan' sgt pun!.. ahaks!) memula saya baca puisi diiringi petikan gitar oleh Reez, lepastu Reez belasah main 2 lagu back-to-back "Aku Ingin" (ciptaan asli dia) & "Love Me Tender" (Elvis Presley).. melihat Reez beraksi live di depan mata sendiri, jauh di sudut hati saya berkata "budak ni kalau jadi artis mesti meletups!".. tapi Reez cakap itu cuma hobi.. dan InsyaAllah dia akan sambung belajar di luar negara tahun depan.. saya pesan "kau main jer gitar lagu Melayu kat sana nanti".. Reez juga bagitau hujung bulan ni dia akan main gitar kat satu charity show yg akan saya war2kan nanti di blog ini.. baguslah! menghiburkan org tak semestinya kena buat album jadi artis kan?.. kadang2 menghiburkan khalayak yg terpinggir lebih seronok & ikhlas dibuat.. good luck to Reez!.. utk bro naga, vovin & team Sindiket SOL-JAH, wa caya sama lu-org laa!.. jumpa lagi di MASKARA (Short Films) Nov 2008 nanti!..

*info lanjut?.. klik sini >> MASKARA X
*siapa reez?.. klik sini >> REEZ
*Reez ialah peserta CARI IDOL 2 yg sedang berlangsung di sini >> SPEC-5
*kalau korang sukakan nyanyian dia 'bubbly' ..sila undi!

20 ulasan:

sinaganaga berkata...

Malaysia boleh! HA HA.

Ajami Hashim berkata...

TQ incik naga coz berani bg komen kt sini.. selalunya kosong ajer comment-box aku nih sebab org takut nk bg komen kot2 ada antu komen cekikkk derang!!!

fadz berkata...

r u turning pop all of a sudden? is this a rip off of ur Once or Dreamgirls? haha.. apa2pun, gd luk and have a lot of ice cream!

Ajami Hashim berkata...

incik fadz, noo lah!.. actually it is 'pop traditional' rip -off 'Batman - The Dark Knight' katanyaaa!...muahaha!!!

kau bulih dtg & carut kat blakang pentas nnti!.. errr! maskara Xder pentas.. sori!.. larriikkk!!!

Tanpa Nama berkata...

gd luck pacit & abe dafi! huhuhu


`Oja`

ili syazwani mk berkata...

Encik Ajami, wah anda mahu perform kah? Saya sokong dari blkg depan tepi kiri kanan. Mungkin Encik takkan gemuruh lagi kahkahkahkahkah

Nik Hareez berkata...

xD ..slumber tadik broo ..celetcelet

Tok Rimau berkata...

Aku pun tangkap sayu baca puisi ni.

sinaganaga berkata...

Wow! Lu baca sajak hebat. Reez nyanyi sambil main gitar pun hebat. Mari kita sama-sama semarakkan seni dan sastera gaya kita ni. :)

Op berkata...

bro ajami, wa suka lu punya sajak. banyak sentuh wa punya hati.

Tanpa Nama berkata...

congratz pacit n abe.

cedey la puisi ni pacit... :'(

vovin berkata...

Terima kasih kerana menyertai MASKARA

Ajami Hashim berkata...

Salaam all,

tQ soooo much kpd suma yg komen kat atas..especially suma geng Sindiket SOL-JAH!!!

kalau ada rezeki aku nk wat short-film psl poem tu plak.. huhu!

tungguuuu! nov nnti! ;-)

spyz berkata...

wife aku pun suka dgn sajak kau tu..

Megat Eusofe berkata...

puisi ini mudah tapi mendalam dan sayu bunyinya

tentang harapan kepada seorang anak
untuk terus melangkah ke hadapan

huuhuhuhuhuh

sayu la
me pun cam nak nanges baca

mmg hasil karya yg baik

:)

Rajuna berkata...

bang ajami
puisi kamu sangat menyentuh. saya hampir menitiskan air mata. saya hanya 2 beradik. puisi tersebut seperti terkena batang hidung saya yang serba derhaka ini, ha ha


apa pun semoga terus jaya dalam perjuanga kamu.

denanz berkata...

tahniah ajami. puisi mlm itu sungguh menyentuh perasaanku. puisi yang sangat baik.

Tanpa Nama berkata...

congratz pacit. next show ajaj sy gakz... huhu XD


~budak tecik~

kaizar berkata...

puisi dengan cerita yang straight to the point tanpa perlu bahasa yang berbunga-bunga tapi menusuk terus ke hati. pesanan jujur ikhlas seorang bapa. beshnyer kalau dapat dengar deklamasi live

Ajami Hashim berkata...

Salaam all..

spyz ~ brapa org anak bro?

megat ~ u sentimental erk? meh pacik felok2..

rajuna ~ tulah kann, tak sangka lak kdg2 1 puisi jer boleh relate dgn ramai org/benda..

denanz ~ tQ dear ;-)

oja ~ ermm, amcam GuitaReeZ/Reez FC?

kaizar ~ tulah suh amik MC tamau! tembakkk!!!