Selasa, 28 Oktober 2008

pengkritik filem vs. pengulas filem?

Salaam.. antara isi ceramah intelektual pak Hassan Abd Muthalib kat talk sabtu lepas ialah: "kat Malaysia ni tak ada pengkritik filem! yg ada cuma pengulas filem!".. terkedu aku yg duduk sebelah Dr. Zul.. aku nampak Azharr Rudin yg duduk kat seat depan kitaorg sengih jer kot coz filem dia yg baru abis tayangan Punggok Rindukan Bulan dpt mix-reviews (read: mungkin itu petanda filem dia unik sebab org tengok & kupas dr byk angle!).. aku bukan nak argue pendpt 'godfather' aku sendiri ker haper, cuma dr bacaan blog-hopping aku, ramai dah blogger yg menulis posting psl kritikan filem.. err! ulasan filem dr kacamata diaorg lepas habis tonton kat panggung!.. dan setahu aku background diaorg semua mcm2 jenis.. dari budak sekolah sampailah ke executive level yg maha bijak pandai & kritis!.. dari se-simple2 review sampailah ke tahap falsafah yg diaorg korek habis lapisan tulang sum2 naratif!.. tu belum kalau aku sebut nama2 otai spt Ku Seman & A. Wahab Hamzah di mainstream media bercetak?.. so, adakah dlm byk2 tulisan diaorg tu tak ada satu pun yg dianggap sbg 'kritikan filem'???.. aku rasa pak Hassan maksudkan kat Malaysia ni cuma ada ramai yg dikategorikan sbg 'journalistic critics' ajer, tapi mungkin ada yg boleh dianggap sbg 'academic critics'.. maknanya TETAP jugak dipanggil 'pengkritik filem' kan? kan? kan? kan?


wat say u?

ni blog list yg aku selalu baca about film critic.. eh! film review:

~ tontonfilem
~ S K R I N
~ coldheartediceprincess
~ deennasour
~ eddvedder
~ ironboard
~ romankodian
~ amyikram
~ wayanggambar
~ dunia-vovin
~ luriaz-silverian
~ jimi-wiser
~ mensh
~ sultanmuzaffar
~ megateusofe
~ raydrevil
~ waiem
~ maverickmemento
~ anwarurs

aku cuma blogger indie-mix-mainstream tulis psl filem! boleh? lalala! hahaha!.. dan aku sentiasa ingat pesan abg Mamat Khalid: "jangan menghukum!" ..lagi satu, kenapalah ceramah akademik tu TAK RAMAI org nak dtg utk dptkan ilmu secara percuma???

p/s: masa mukadimah talk itu, pak Hassan bagitau dia akan sambut birthday yg ke-63 pd 3 Nov nanti! ermm.. kot mana2 istana baca blog aku ni, sudi2kanlah anugerahkan title 'Datuk' kpd beliau ok!

ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Film_criticism

9 ulasan:

~sy@hIrI aL @zmI~ berkata...

brother ajami..
maskara ni masuk free ke apa ?..
haha..
dah lama tak layan short film ni.

zulazahari berkata...

Salam bro Ajami,

Seperti yg pernah aku nyatakan dlm blog, aku bukanlah seorang pengkritik @ pengulas filem, sebaliknya hanya berkongsi info dan mewar-warkan filem yg telah ditonton @ bakal ditonton, aku terkenangkan zaman kanak2 dulu di mana lazimnya kita akan menceritakan kembali filem yg telah kita tonton kpd kawan2. Mungkin juga dlm tulisan itu terselit juga kritikan, tetapi itu hanyalah sbg meluahkan perasaan peribadi terhadap nilai filem yg telah ditonton. Itu sahaja, bukan dgn niat hendak menunjuk pandai kerana sejujurnya satu haram pun aku tak tahu tentang perfileman.

Tanpa Nama berkata...

Bro ajami, sila add blog raja mukhriz ni...http://rajamukhriz.blogspot.com/

ade sesuatu yg dia nk sampaikan..sila layari

fadz berkata...

im sorry to say but i feel Pak Hassan's rhetoric has been so cliche' (ive heard it many times before, is he saying, his the only one great and mighty?), berapa lama dia nak cakap benda yg sama (including Mansor Puteh) when most reviewers/critics and even filmmakers (i had a very good cat fight/pseudo intellecutal discussion with Yasmin in my old blog about this) have moved on (including the tiring "history centric" Akmal). Pengulas Indonesia pun mengalami masalah yg sama, malah beberapa negara pun (ada beberapa saja akhbar/majalah luar yg masih menepa nama sebagai kritik filem per se).. Point sekarang, dunia sudah begitu mengecil dan malah menjadi 'pemilihan' (i choose wat i see), cluster- pengkritik filem tersohor kutuk franchise SAW tapi PENGKRITIK filem seram melihat SAW ialah pasca-slasher dan 'post modern moral'- pemilihan sekarang lebih penting daripada pembacaan intelektual mengikut satu2 standard, itu point pasca moden.

deennasour berkata...

bro ni ke yg ko ajak aku pg tu?
atau yg lain?
napa aku tak pg sini?
argh!!!! tension

deennasour seorang pengumpat filem..
lalalalala *boleh?

mahhass berkata...

Aku rasa mungkin Pak Hassan maksudkan (ataupun menghentam) penulis/pengulas filem dalam akhbar2 tempatan khususnya untuk filem2 tempatan.

Betul, kebanyakan pengulas itu semua seolah mempromosi, bukan mengulas sejujurnya. Sebab kalau nak ikutkan, 4 komponen asas film reviews mesti ada : Plot synopsis, Background information, Abbreviated arguments about the film dan yang terakhir Evaluation - the motivation for what happens in and after the film, termasuk film's entertainment value, dan paling penting film's social relevance and social value, selain aesthetic value.

Selain menyentuh dari sudut teknikal (cinematography, mis-en-scene, mis-en-shot untuk mencari realistik atau 'feel' filem, homage atau reference misalnya), komponen yg keempat ini jarang ada (disentuh atau mungkin selalu di overlook) untuk menjadikan sesebuah filem itu ditakrifkan sbg kritik.

But then, hey, masyarakat kita mana nak peduli tu semua? Yang penting, bayar, tonton lepas tu balik tidur.

Apapun, macam kata fadz : "pemilihan sekarang lebih penting daripada pembacaan intelektual mengikut satu2 standard" itu memang tepat sekali. Terus-terang, kadang-kadang apa yang ditulis fadz dalam rebiunya ada terasa ‘roh’ filem itu walaupun dengan hanya membacanya sahaja. Kadang2 sebagai turning point, (apabila kita asalnya tak suka tiba2 boleh suka akan filem itu).

Sorang lagi blogger yang aku suka gila baca rebiu filemnya ialah Mensh kerana ke’subtle’an dan simplisiti dan jugak si Nazim Masnawi kerana selalu menyentuh tentang karakteristik (termasuk diri dan sosial sekelilingnya) dalam rebiunya. Semuanya hebat bukan?

Jadi apa perlu mengkritik lagi? haha

Ajami Hashim berkata...

lagi! lagi! let the critics meroyan!

..gua layannn! muahahah!

seniman jalanan berkata...

Ajami...
GF kau mungkin betul dengan kata katanya...
Pengulas dan Pengkritik juga tak salah ulasan dan kritikan mereka...
tiada yang betul dan salah dalam industri ini...
sama sama ita meroyan kat maskara nanti...

rozinor razali

fadz berkata...

sometimes, i feel dumb infront of spiral, way to go spiral... aku setuju kata2 ngko, mungkin itu yg pak hassan maksudkan.. and sedihnya, macam pembaca peduli pun..