Isnin, 10 November 2008

ostrich syndrome?


Ostrich Syndrome ~ Risk denial can be considered analogous to the behavior of the legendary ostrich who sticks his head in the sand to escape oncoming and imminent dangers.

Ostrichism ~ A refusal to face reality or an approaching danger.

Korang ingat dengan hanya ada satu cerita asas yang 'nampak' macam dah lengkap ada kepala, badan dan ekor akan menyenangkan sesenang-senangnya untuk penulisan sebuah skrip filem?.. SALAH!

Sebenarnya penulisan skrip perlukan lebih dari sekadar satu pitch cerita yang sekali dengar memang best giler bila diborakkan kepada kawan-kawan (yang dipercayai mereka jujur berikan respon).

"Wow! Aku tak sabar nak tonton kat wayang!"

"Siapa heronya?"

"Kau boleh menang best screenplay FFM!"

"Hebat!!!"

bla..bla..bla..

Ini yang berlaku pada aku sekarang! Ostrich Syndrome! (ni adik-beradik dengan Writer's Block dimana yang itu senang nak selesaikan bagi aku!) Aku belum pun mula menulis sebenar-benarnya sebuah skrip. Aku masih dalam proses brainstorming untuk siapkan Treatment iaitu urutan babak mengikut sekuel yang sudah penuh sebagai sebuah cerita. Betul! Memang ia dah lengkap. Bulat! Act 1, Act 2, Act 3. Maksud aku alkisahnya ialah pasal ada isi skrip itu yang 'berlubang'! Ia adalah yang secara luaran nampak ok tapi kalau difikirkan dua kali, ia bermasalah! Something doesn't work! Mungkin pada plot, babak, sekuen babak atau perwatakan. You can't fix something if you don't know what's wrong with it! Dan apa yang aku lakukan sekarang ialah.. buat dek ajer! do nothing!..

Ia macam tengok sehelai kain di ampaian yang koyak berlubang ditiup angin! Aku tahu bahawa ia perlu ditampal! Tapi buat sementara waktu ini aku cuma tengok lubang itu dan berkata "hek-eleh! ia berlubang!"

Sedih betulll! hahaha!

p/s: abaikan posting aku sebelum ni! larrikkk! >> "SUMPAH"..aku akan kembali!

11 ulasan:

razor berkata...

kununnya entry ni nak menjelaskan bahawa sumpah itu masih lagi tett...

nasib baik dah larikk, jage ko..hehe

anyway thanks 4 the invitation. insyaAllah ada kelapangan, sampailah sibudak hitam yang berpakaian hitam ada ilmu hitam. erk!

miezi berkata...

lupakan entry sblm ni? PIAK!! ne leh lupa..Eheh.
nway bro, Ostrichism ni reality check kan? It happens to everyone, bukan kpd penulis skrip je kot.

tq juga for the invitation :)

Ajami Hashim berkata...

razor & miezi ~ aku tau, aku akan dimakan 'sumpah' dari blogger utk menjadi blogspot versi html sebelom ujudnya versi beta! ataupun menjadi versi wordpress?.. boleh cegitu? (poyo giler jawapan aku kan? kan? kan?)

*larrik! larrik! api! api!...

one love berkata...

gudluck abg ajami
:)

Ayaq Hangat berkata...

semalam aku pergi zoo. Tiba-tiba hujan turun, aku lihat semua burung unta kat situ tak sembunyikan kepalanya kat dalam tanah. Mungkin hujan atau kat situ tanahnya tak ada lubang. Soalan aku, burung unta tu buat lubang sendiri atau cari apa-apa lubang saja yang muat dengan kepalanya?

Ajami Hashim berkata...

nurul ~ InsyaAllah

nam ron ~ aku rasa apa2 lobang yg muat kepala dia kot!.. manusia pun kdg2 sekecil-kecil lobang pun dia nak masuk gak! walaupon org tak bagi!... errr! korang jangan menyimpang fikir bukan2 ok!

larrikkk!

goth berkata...

aku suka lagu lu ni.....dulu aku suka bapak dia...nusrat....HAHAHAHHAHAHAHAHA.....

Ajami Hashim berkata...

along ~ ni ost utk filem 'talentime' arahan yasmin ahmad coming soon! sediy wooo!

deennasour berkata...

ketiga2 skrip itu pernah terluah dari mulut atau taipan tangan aku...

zafi berkata...

salamz bro,
what a small world kan? tau jumpa kat rumah terus... sorry lama tak masuk blog. busy juga lately... baru hapdate blog nih...

Ajami Hashim berkata...

deenna ~ tulah kalau tak menang FFM siap kau!!!

zafi ~ yaaap bro! wat a smal world kannn? hahaha.. nti i gi ur blog ;-)