CERITA & LAKONLAYAR
Omar Rojik

PENGARAH
P. Ramlee

PRODUKSI & SINOPSIS
sila rujuk: sinemamalaysia

MUKADIMAH

Filem ini dibuka dengan paparan kredit produksi berlatarkan shot sekeping papantanda lusuh 'ANGGREK VILLA' yang terbiar di atas tanah semasa hujan lebat di waktu malam dengan iringan muzik orkestra yang meriah! Ia adalah exposition yang murah, mudah dan misteri seakan memberitahu penonton bahawa di sinilah lokasi dunia fiksyen filem ini iaitu di sebuah rumah banglo yang sudah terbiar. Mukadimah ini telah memancing minda penonton dengan persoalan 'apa ceritanya?' dan pemberitahuan 'kamu tontonlah sampai habis!'
Secara strukturnya, skrip filem ini menggunakan cara bercerita yang unik iaitu kombinasi linear dan non-linear storytelling kerana ia dipecah-pecahkan kepada sekuen cerita atau Point-of-View (POV) dari kesemua watak utama. Benarkah kedua-dua cara bercerita; linear dan non-linear bercampur-aduk atau saya mesti mengkategorikannya dalam salah satu cara sahaja? Saya cuba huraikan dan kamu sendiri boleh pilih:

1. LINEAR: Naratif filem ini bergerak dalam real-time ke depan bermula dari babak pembukaan di Anggrek Villa sehinggalah ke tragedi di kampong Ghazali. Kalau difikirkan sekali imbas, ya! ia adalah LINEAR STORYTELLING yang sangat pendek iaitu berdurasi 2 hari dan 2 malam sahaja.

Malam 1:
- Ghazali mengintai Tengku Zaleha di Anggrek Villa yang dianggap ‘hantu’ atau ‘penchuri’
- Introduksi watak-watak dan exposition di rumah itu.
- Ghazali bertekak dengan Sudin mengenai flashback masing-masing.

Siang 1:
- Tengku Zaleha menyarankan kepada Tengku Mukri memanggil orang untuk membaiki piano.
- Pertemuan semula Ghazali dengan Tengku Zaleha sebagai orang asing.
- Pertelagahan Ghazali dan Sudin sekali lagi.
- Lawatan Tengku Aziz ke rumah Ghazali untuk mendapatkan maklumat sebenar dari Sudin.

Malam 2:
- Tengku Mukri berjumpa dengan perempuan simpanannya Nona? Mona? Munah? (maaf! saya tak dapat dengar dengan jelas nama sebenar dia?)
- Tengku Zaleha berjumpa secara sulit dengan Ghazali untuk menghuraikan semua ceritanya dalam flashback.
- Tengku Mukri mengesyaki kecurangan Tengku Zaleha dari kasut yang berlumpur dan gambarnya yang dipecahkan.

Siang 2:
- Tengku Aziz cuba memujuk Tengku Mukri untuk menceraikan Tengku Zaleha yang menimbulkan konflik.
- Tengku Mukri menghalau, melanggar dan menembak Tengku Aziz.
- Tengku Mukri bertengkar dengan Tengku Zaleha.
- Tengku Mukri menyerang Ghazali di kampungnya.
- Tengku Mukri mati ditembak oleh Tengku Aziz.
- Happy ending! Tamat. Noktah. Titik.
Pendek sahaja kan? Ia seolah-olah LINEAR STORYTELLING. Betul atau tidak? Oklah, sekarang saya huraikan pula dalam satu lagi cara:

2. NON-LINEAR: Naratif filem ini bergerak dalam real-time ke depan bermula dari babak pembukaan di Anggrek Villa sehinggalah ke tragedi di kampong Ghazali. Ia adalah NON-LINEAR STORYTELLING yang sangat panjang iaitu berdurasi 2 hari dan 2 malam dalam bentuk real-time DAN kisah sebenar selama 1 tahun dalam bentuk flashback! Ini bermakna naratif filem ini bergerak ke depan dan ke belakang atau NON-LINEAR STORYTELLING. Saya huraikan lagi dengan bantuan diagram berikut: [SILA KLIK UNTUK PEMBESARAN]

Struktur lakonlayar ini boleh dimudahkan dengan melihatnya sebagai ‘3 Act Structure’:

ACT 1: SET-UP/BEGINNING/KEPALA:
Naratif filem ini dibuka secara real-time di TITIK C iaitu 3 bulan selepas perkahwinan Tengku Zaleha dengan Tengku Mukri di TITIK B atau 1 tahun dari TITIK A. Ini ialah permulaan cerita atau frontstory yang ditonton di layar perak tetapi BUKAN permulaan cerita penuh yang sebenar. Filem ini sebenarnya bermula di tengah cerita iaitu pada malam pertama Tengku Zaleha, Tengku Mukri dan Tengku Aziz bermalam di Anggrek Villa. Walaupun babak pembuka berdialog di antara ketiga watak adalah naratif yang memperkenalkan siapakah mereka tetapi babak ini ialah di pertengahan cerita penuh. Exposition dalam rumah yang terbengkalai memastikan bahawa penonton melihat tinggalan backstory filem ini. Lelaki misteri; Ghazali pula adalah clue pertama kepada penonton bahawa ada sesuatu yang tidak kena sebelum ini yang perlu diselesaikan olehnya. Penonton akan terus menonton filem ini untuk mengetahui apakah ia sebenarnya seperti sebuah tekateki/puzzle.
TENGKU AZIZ
Engku Mukri, sudah berapa lamakah rumah ini tidak diduduki orang?

TENGKU MUKRI
Ada lebih kurang setahun.

ACT 2: CONFRONTATION/MIDDLE/BADAN:
Permulaan sebenar cerita penuh ialah di TITIK A. Backstory melalui gabungan/rentetan flashback oleh Ghazali, Sudin dan Tengku Zaleha dari TITIK A ke TITIK B ke TITIK C diletakkan di pertengahan filem sebagai tunjang utama cerita sebenar yang berlaku sepanjang 1 tahun yang lalu.

1. Flashback oleh Ghazali (rujuk diagram/bar atas: TITIK 1 ke TITIK 2)
Ia bermula dengan kejadian kereta Tengku Zaleha tersekat dalam lumpur semasa hujan lebat dan memerlukan bantuan orang kampung yang diketuai oleh Ghazali. Insiden ini ialah titik mula sebenar kisah filem (plot point) ini dimana saat itulah pertemuan kali pertama Ghazali dengan Tengku Zaleha.
Bersambung dari situ, babak-babak seterusnya ialah sekuen naratif secara linear tetapi dalam kombinasi flashback oleh Ghazali dan dari POV Tengku Zaleha sendiri. Kesemua flashback hanya bertujuan untuk establish percintaan di antara Tengku Zaleha dan Ghazali yang mendapat tentangan hebat daripada Tengku Karim (ayahanda Tengku Zaleha) dan Tengku Hasan (abang tiri Tengku Zaleha) kerana perbezaan darjat. Konflik paling besar inilah intipati utama (main-plot) atau taruhan (stakes) filem ini. Ironinya, pandangan serong Tengku Karim dan Tengku Hasan mengenai darjat orang yang dibenarkan berkawan dengan Tengku Zaleha ialah Tengku Hasan sendiri yang mencadangkan supaya mengupah Ghazali untuk menjadi guru piano kepada Tengku Zaleha! Sesi-sesi latihan piano itulah yang menghangatkan lagi percintaan Tengku Zaleha dan Ghazali. Perhubungan sulit mereka digambarkan dengan jelas sewaktu dating di taman bunga semasa lagu Getaran Jiwa. Namun pada malam yang sama iaitu ‘MALAM KEJADIAN’ - pertemuan terlarang mereka berkesudahan dengan satu tragedi. Tengku Karim, Tengku Hasan dan para pengawalnya telah menyerbu mereka dan membelasah Ghazali sehingga pengsan. Kerana itulah flashback oleh Ghazali berakhir di plot-point yang mengakibatkan 'kehilangan' informasi mengenai Tengku Zaleha seterusnya.

MAK JAH
Tengku Zaleha sudah mati nak! Percayalah cakap mak Ghazali!


2. Flashback oleh Sudin (rujuk diagram/bar atas: TITIK 2 ke TITIK 3)
Naratif filem ini disambung oleh cerita dari POV Sudin. Ghazali ditemui oleh Sudin dan orang-orang kampung yang sudah pengsan lalu dibawa pulang ke rumahnya. Kemudian Sudin dan orang-orang kampung pergi 'menyerang' Anggrek Villa tetapi mereka dikejutkan oleh 'kematian' Tengku Zaleha di TITIK 3. Kerana itulah Sudin meyakinkan Ghazali bahawa 'perempuan' yang dilihatnya di Anggrek Villa sekarang BUKAN Tengku Zaleha dan menganggap Ghazali sebagai 'gila'. Flashback oleh Sudin ini ialah plot-point yang mengelirukan anggapan penonton bahawa Ghazali memang 'berkhayal'.

TENGKU KARIM
Saudara kamu hanya pengsan tetapi anak aku mati.


Real-time:
Seterusnya naratif disambung semula dalam real-time di Anggrek Villa. Kerosakan piano di rumah itu menyebabkan Ghazali dipanggil untuk membaikinya. Plot ini pula 'menemukan' semula Ghazali dengan Tengku Zaleha. Persoalan kepada penonton samada Tengku Zaleha ialah 'Tengku Zaleha yang sama' semakin menjadi misteri apabila dia memainkan piano dengan lagu Getaran Jiwa tetapi seolah-olah tidak mengenali Ghazali! Di saat inilah penonton akan semakin tertanya-tanya siapakah yang betul? Ghazali atau Sudin? Tengku Zaleha sudah mati atau masih hidup? Satu lagi plot-point wujud di TITIK C.



3. Flashback oleh Tengku Zaleha (rujuk diagram/bar bawah: TITIK 4 ke TITIK 5 ke TITIK 6 ke TITIK 7)
Flashback Tengku Zaleha ini sangat penting kerana ia menjawab persoalan pertelagahan pendapat di antara Ghazali dan Sudin mengenai samada Tengku Zaleha sudah mati atau tidak. Sebenarnya flashback ini ialah sambungan flashback oleh Ghazali. Di TITIK 2 - Ghazali pengsan, naratif filem ini sebenarnya terpecah kepada 2 dimana kisah sebenar Tengku Zaleha (RUJUK diagram/bar bawah) ‘terlindung' di belakang flashback oleh Ghazali! Maksudnya, kisah Tengku Zaleha adalah parallel dengan kisah Ghazali cuma kedua-dua flashback diceritakan mengikut giliran. Ia mengulang semula peristiwa dari TITIK 4 ke TITIK 5 - ‘MALAM KEJADIAN’ tetapi dari POV Tengku Zaleha pula.

Sebenarnya kisah Tengku Zaleha lebih sengsara dari Ghazali. ‘TRAGEDI KELUARGA’ dari TITIK 5 ke TITIK 6 membongkar semakin banyak rahsia keluarga Tengku Karim iaitu Yang Chik ialah bekas perempuan kabaret (orang kebanyakan). Klimak konflik dalam keluarga kerabat ini mengakibatkan pembunuhan Yang Chik, Tengku Hasan dihukum gantung, Tengku Karim menjadi gila dan Tengku Zaleha terpaksa mengahwini Tengku Mukri. Dalam flashback ini juga, terlalu banyak exposition yang bertali-arus mengejutkan penonton. Kadangkala ia bercampur dengan flashback komplot Tengku Mukri dan ayahandanya Tengku Ayah untuk membolot harta Tengku Zaleha. Pertemuan mereka di Singapura juga membongkar satu lagi plot-point iaitu sebenarnya Tengku Zaleha sudah bertunang dengan Tengku Mukri secara perjanjian wasiat/kontrak di antara Tengku Karim dan Tengku Ayah SEBELUM Tengku Zaleha berkenalan dengan Ghazali. Lalu di TITIK 6/TITIK B, Tengku Zaleha terpaksa berkahwin dengan Tengku Mukri.
TENGKU MUKRI
Sudah hampir 3 bulan kita nikah tapi dinda masih berlaku seperti orang asing.


Dialog di atas memberikan exposition tentang time-frame bilakah perkahwinan di antara Tengku Zaleha dengan Tengku Mukri dari babak di atas iaitu 9 bulan selepas tragedi di Anggrek Villa. Akhirnya, tawaran untuk bercuti ke Anggrek Villa oleh Tengku Mukri kepada Tengku Zaleha membawanya pulang ke Anggrek Villa selepas setahun berlalu di TITIK 7/TITIK C.

GHAZALI
Rupanya penderitaanmu lebih hebat daripada aku Zaleha dan aku rasa sungguh berdosa berjumpa denganmu di tengah malam begini sebabnya kau sudah pun menjadi milik orang.


Real-time:
Di TITIK C, sekembalinya naratif flashback oleh Tengku Zaleha ke real-time, konflik salahfaham di antara Ghazali dan Tengku Zaleha dikira sebagai selesai TETAPI konflik Tengku Mukri dan Tengku Zaleha dirumitkan pula. Babak demi babak membongkar segalanya:


1. Tengku Mukri ada perempuan simpanan.
2. Tengku Mukri sanggup membunuh sahabat karibnya sendiri iaitu Tengku Aziz demi menjaga darjat dan memusnahkan penghalang rancangannya.
3. Tengku Mukri adalah seorang cold blooded killer!
4. Tengku Mukri mengahwini Tengku Zaleha semata-mata hanya untuk membolot harta sepencarian mereka bukannya cinta!
TENGKU MUKRI
Semasa aku di England dulu, mereka menggelar aku 'Tengku Mukri the sharp shooter'!


ACT 3: RESOLUTION/END/EKOR: (TITIK C ke TITIK D)
Durasinya pendek dan lokasinya hanya di kampong Ghazali tetapi banyak! sangat banyak konflik-resolusi, konflik-resolusi, konflik-resolusi berulang-ulang seperti tarik-tali di babak-babak klimak ini!

TENGKU MUKRI
Lalu semua! Nanti aku tembak satu persatu! Lalu!

GHAZALI
Kamu selalu berbangga dengan darah keturunanmu. Sekarang cubalah bandingkan darahmu dengan darahku!


Dialog Ghazali di atas ialah katakunci moral apa yang hendak disampaikan oleh filem ini. Antara Dua Darjat memegang anggapan secara sinis terhadap perbezaan darjat sesama manusia iaitu ianya TIDAK WUJUD dan semua manusia adalah SAMA RATA. Ia seolah propaganda kepada penonton di kalangan orang-orang kelas pertengahan dan bawahan yang sudah tentu menjadi majoriti penonton di akhir tahun 50-an dahulu sebagai selling-point.


Watak Tengku Aziz pula dijadikan wakil orang-orang kelas atasan untuk 'membersihkan' anggapan keji golongan mereka yang bersifat seperti Tengku Mukri yang tidak ubah seperti 'nila setitik' atau 'kambing hitam' sahaja.

NOTA:

SET-UP/PAY-OFF

(senapang di dinding kanan foto di atas)

(testing! 1 2 3!)

senapang patah
"If you say in the first chapter that there is a rifle hanging on the wall, in the second or third chapter it absolutely must go off. If it's not going to be fired, it shouldn't be hanging there." ~ Anton Chekhov
Lihatlah bahawa di babak awal-awal lagi selaras senapang patah di jadikan hiasan di dinding Anggrek Villa sampaikan Tengku Mukri sendiri cuba-cuba menggunakannya! Dalam ertikata lain, filem ini betul-betul menggunakan saranan Chekhov iaitu senapang itu MESTI melepaskan tembakan!


pistol
Tengku Aziz pula digambarkan di babak awal sebagai memiliki sepucuk pistol peribadi yang akan digunakan untuk menembak Tengku Mukri di akhir cerita.

piano
Piano usang di rumah itu ditonjolkan sebagai prop penting di babak awal kerana ia adalah ‘pengikat’ percintaan Ghazali dan Tengku Zaleha melalui lagu Getaran Jiwa.

MAIN PLOT:
Percintaan pasangan Tengku Zaleha dengan Ghazali kerana konflik perbezaan darjat di antara mereka mempunyai 2 fasa halangan utama:
1. flashback: Tengku Karim dan Tengku Hasan
2. real-time: Tengku Mukri

SUBPLOT:
1. Konflik Ghazali dengan dirinya sendiri.
2. Konflik Ghazali dengan Sudin.
3. Konflik Tengku Zaleha dengan dirinya sendiri.
4. Konflik Tengku Hasan dengan Yang Chik.
5. Konflik Tengku Mukri dengan Tengku Aziz.
6. Percintaan Sudin dengan Munah.
7. Perhubungan sulit Tengku Mukri dengan perempuan simpanannya.
8. Komplot pembolotan harta Tengku Zaleha oleh Tengku Ayah dan Tengku Mukri.

KESIMPULAN
Adakah filem ini menggunakan struktur bercerita secara LINEAR atau NON-LINEAR? Terpulanglah kepada kamu! Apa yang dapat saya simpulkan ialah sulaman dan susunan naratif filem ini akan semestinya mengujakan khalayak untuk menontonnya sehingga habis bagi menyelesaikan tekateki/puzzle dari semua flashback. Ia merupakan sebuah lakonlayar hasil karya penulis skrip bapak Omar Rojik yang benar-benar pandai dan berkualiti!

Sekian, terimakasih.
Ajami Hashim
Sabtu, 29 Sept. 2007