Keluar dari panggung, fikiran saya bertanyakan "macamana diaorang buat ek?" merujuk kepada kecanggihan teknikal produksi dan berbagai fizikal spesis makhluk asing yang terlalu real hidup dalam filem ini! Soalan itu hanya terjawab sendiri bila membayangkan wajah penerbitnya Peter Jackson tersenyum menjelirkan lidah dalam minda saya. Hello! Ini tahun 2009 dimana teknologi cuma berhasil dengan hujung jari menekan papan kekunci komputer ok!

Sepanjang tahun ini hanya Terminator Salvation yang betul-betul memuaskan dahaga hiburan bagi saya dari kebanjiran filem luar. Namun bila habis menonton District 9 teruslah carta kesukaan saya meletakkan filem ini yang teratas dan terbaik sekali setakat ini. Terlalu bagus naratifnya bukan kerana ia dari genre fiksyen sains yang berdentum-dentam dengan CGI sebagai lagaknya kemajuan perfileman. Tetapi lebih kepada jalan cerita drama mimikan konflik masakini di dunia yakni isinya yang sebenar-benar padat dengan kemanusiaan.. apa? kemanusiaan? Bukankah ia kisah makhluk asing bro?

Filem yang ada watak makhluk asing memanglah mengarut! Cerita sebegitu selalunya melogikkan fiksyen yang kononnya disokong dengan fakta saintifik supaya make believe. Penonton pun ternganga! Maksud saya terhibur. Ia seronok ditonton untuk melihat apa bentuk makhluk asing dan kuasanya? Bagi saya, perihal paling suka dicari dalam filem fiksyen sains ialah menunggu apakejadahnya keranjingan manusia yang bakal berdepan dengan makhluk asing itu? Dan watak Wikus van der Merwe dalam filem District 9 ini ialah orgasma watak Fox Mulder dari siritv X-Files!

Ya! Wikus van der Merwe ialah analogi sifat dan sikap manusia angkuh apabila berkuasa dimana akhirnya kuasa itu sendiri yang membaham dirinya selagi tidak dikawal. Kuasa yang saya maksudkan ialah keupayaan di tengah-tengah di antara manusia dan makhluk asing. Kalau dimudahkan pemahaman dia seperti seorang bomoh ilmu hitam perantaraan di antara manusia dan makhluk halus. Sama! Wikus ialah alat paling merbahaya bagi kedua-dua pihak atau sebaliknya pertolongan yang paling berguna bergantung kepada pihak sebelah mana yang dia akan jadi ahli. Namun tanpa disedari, Wikus juga sebenarnya diperalatkan!

Sudah sedia maklum bahawa filem ini mengadaptasikan sejarah dasar anti kulit hitam atau apartheid. Memang itulah acuannya, apa lagi yang hendak saya bebelkan? Jadi tak perlu saya mengulangnya seperti alat pemain cd rosak kerana kamu boleh meng-google-nya sendiri! Tak begitu?.. ahahaha!

Yang menarik tertarik kau memang da bomb pasal filem ini ialah.. hey! aku dah penat lah nak ulas filem ni! Kau pergi ajerlah tonton filem ini selagi ada di pawagam kerana seandainya kau seorang penonton filem yang asyik-asyik mahukan sesuatu dari pembelian tiket wayang, sila tonton! Habis cerita! Dan seandainya kau seorang pengkritik filem, pengulas filem, pembikin filem, pelajar filem mahupun pembeli dvd haram, filem ini aku kata bagus! Belajarlah sesuatu dari filem ini! Titik! Kalau kau tak suka mungkin kau boleh tonton filem SETEM.. ya! filem SETEM filem Melayu yang bersaing dengan filem ini sekarang yang cuma tinggal beberapa kerat ajer panggung nak tayang! Apasal orang tak berapa suka tengok filem Melayu? Manalah aku tahu! Mungkin filem tempatan tak se-best filem luar? dahtu semuanya dah tak boleh.. rempit tak boleh! pondan tak boleh! bohsia tak boleh! hantu tak boleh!.. BOLEH???. boleh blahhh! semua orang nak jadi polis-moral untuk pilih apa yang sesuai dan tak sesuai untuk tontonan masyarakat walhal semua unsur-unsur cegitu berlambak dalam filem-filem luar! tu belum bab komik kartun pun nak paranoid! wadafakkk!!!

Kesimpulannya, filem District 9 telah berjaya mencarutkan industri perfileman Malaysia dimana pada pendapat aku, makhluk asing tu seperti segelintir pembikin dan perlaksana badan filem tempatan yang patut diusir bersama-sama mereka dan keluarga mereka ke planet of the apes! Jahanammm! muahhh!

Selamat bersahur, berpuasa dan berbuka puasa! Tepung pelita ialah kueh kegemaran aku! tata!