Isnin, 10 Ogos 2009

temubual & show Soffi Jikan @ MASKARA Ogos 2009

*entri ini dicilok dari sol-jah.blogspot.com

NOTA:
AH ialah Ajami Hashim (tukang intebiu yang dipaksa oleh Sinaganaga) dan SJ ialah Soffi Jikan. Intebiu ini dilakukan secara sesuka hati begitu juga jawapan oleh Soffi. Ajami terlupa membawa voice-recorder atau video-cam dia lalu soalan-soalan ditanya secara lisan dan jawapan adalah secara cakap-cakap mulut secara langsung dari Soffi. Maka penulisan berikut adalah dari ingatan yang masih teringat dan nota cakar-cakar ayam oleh Ajami. Gambar-gambar cun pula adalah tangkapan kamera incik Vovin the great!
AH: Katakanlah lu bukan Soffi Jikan, lu orang lain - soalan gua, lu rasa Soffi Jikan tu macamana orangnya - dari segi karektornya, sikapnya, pemikirannya, ideologinya?
SJ: Gua lain dari yang lain. Suka menggeliat. Manja-manja. Nak peluk orang.

AH: Bila kali terakhir lu berambut pendek macam budak sekolah?
SJ: Masa duduk bersanding. Lagipun nampak baik bila rambut pendek, kalau panjang nampak garang, sesuai dengan ketrampilan muka dan nampak bersedia untuk pergi berperang!

AH: Berapa harga sekilo gula kasar di pasaran?
SJ: Gua tak berapa pasti sebab selalunya isteri gua yang pergi beli.

AH: Pendapat lu pasal bolasepak tempatan?
SJ: Tenat! Macam industri filem tempatan jugak!

AH: Bagaimana lu berkarya?
SJ: Dari perkataan, wajah, rasa, bunyi.

AH: Lu sebagai pelakon popular vs. penggiat seni (penyajak, pemuzik, pelukis)?
SJ: Lakonan sebagai sumber pendapatan. Yang lain ialah kepuasan dalaman diri gua. Macam tulis puisi dan cipta lagu boleh jadi dalam 1 hari. Terapi. Ya! Puisi, muzik dan lukisan ialah terapi minda. Misalnya masa marah, gua luahkan dalam muzik yang ironiknya jadi lagu melankolik tapi liriknya ialah lepas geram.
AH: Cogankata?
SJ: Menipu itu lebih mudah tapi menyakitkan. Cakap benar itu lebih susah tapi menyenangkan!

Kemudian Soffi cerita panjang-lebar pasal mimpi dia selama 3 malam berturut-turut tapi Ajami tak catat sebab cerita tu panjang ya amat! Vovin pun nganga jer! Dipendekkan cerita dari mimpi-mimpi itulah dia berjaya menghasilkan beberapa buah lagu yang akan dipersembahkan di MASKARA pada 8 Ogos 2009!
(KLIK POSTER)

*youtube ini dicilok dari www.youtube.com/gomanarkis (tima kasey tuan!)

*youtube2 ini pula dicilok dari kematz.blogspot.com (thanks bro!)







3 ulasan:

amirnazrin berkata...

duhh..tak berkelip aku layan soffi mlm semlm.memang superb.memang rare la soffi ni.lagu dari mimpi die tu memang layan.
susah nak cari another soffi jikan kat malaya ni.

one love berkata...

btw, saya pun tak tau gula sekilo berapa!

masya Allah! hahaha

Ajami Hashim berkata...

amir - kannn!

nurul - kau memang! ahahaha!