Ayah, kenapa tebang pokok pisang? (2008) ~ kebisingan realisme yang dipekakkan?

"This short film shoot with panasonic P2. The location is in Klang. It's about NEP, how the poor more poorer and the rich more richer. The objective is to educate the society. The year of making is 2008." ~ Nam Ron (scriptwriter & director)

*filem ini hanya boleh ditonton di facebook Nam Ron
>> "Ayah, Kenapa tebang pokok pisang?"

Struktur (pemaparan)

Penceritaan filem ini seolah-olah ringkas tetapi berat isinya. Struktur naratif hanya memecahkan kepada 2 durasi era sebelum dan selepas sebuah kampung tradisional 'dimajukan' kepada sebuah pekan kecil. Perjalanan hidup Rahmat, seorang lelaki pekak dalam pencarian rezeki untuk keluarganya dijadikan foreground yang seakan tiada respons kepada apa yang berlaku tetapi merasa bahana akibatnya paling teruk. Manakala watak-watak background (yang tidak dipedulikan oleh Rahmat) adalah naratif yang sebenarnya ke depan untuk berinteraksi terus dengan 'perubahan' kepada kampung itu. Adakalanya filem ini seperti road movie dimana khalayak menumpang mata dan 'telinga' Rahmat (sebenarnya dia tuli bukan?) kepada isi perbualan dan paparan visual satu-persatu perkembangan plot dan konflik yang hendak diceritakan. Pergerakan kerja kamera dan rakaman audio berlegar di sekitar Rahmat dimana wujud wataknya bebas keluar-masuk frame menjadikan penceritaan filem ini tidak statik. Exposition dan latar lokasi dipaparkan dengan teliti untuk menunjukkan perbezaan dan perubahan dari era lama ke baru, kononnya mundur kepada maju. Khalayak memahami jalan ceritanya secara dua lapis sekaligus. Saya suka dengan paparan set dan lokasi sebenar yang benar-benar wujud untuk mengangkat rasa realisme dunia filem ini. Walaupun mungkin ia dirakam dari berbagai tempat tetapi penyantuman dan suntingan rentetan visual berjaya menceritakan proses transformasi dari sebuah kampung, bangunan separuh siap dan sebuah pekan baru - sebelum, semasa, selepas.

Kandungan (persoalan)

Adakah filem ini bersifat didaktik? Menunjuk dan memujuk? Apakah Rahmat sekeluarga adalah mangsa? Atau dia hanyalah sisa atau korban untuk membayar harga sebuah kemajuan? Benarkah setiap pembangunan sebuah kampung akan memiskinkan lagi penduduk yang sedia-ada papa kedana? Atau filem ini sekadar menceritakan sebuah kisah yang terpencil? Sejujurnya saya sangat mengidolakan semangat diri Rahmat sebagai seorang manusia yang rajin, gigih, berusaha, berdikari dan kuat semangat walaupun dia kekurangan serba-serbi. Dia tidak pernah mengeluh dengan kemiskinannya. Mungkin saya tidak tahu permasalahan apa yang menghambat dalam fikirannya. Tetapi yang penting Rahmat teruskan juga kais pagi, makan pagi tidak berhenti-henti demi keluarganya. Insan sebegini lebih mulia dari orang-orang yang sentiasa mahu berleter dan mengaduh sahaja, yang hendakkan mudah-mudah, ringan-ringan walaupun mungkin sudah senang-lenang.

"Pokok pisang ni dia buah sekali jer..kalau tak tebang nanti dia busuk..bila dia dah busuk tu pokok lain boleh rosak" jelas Rahmat kepada anaknya, Hasan.

Dialog itu di pembukaan filem ini sarat dengan subtexs yang boleh dianggap sebagai tema keseluruhan filem ini. Pokok pisang itu boleh dianalogikan kepada berbagai tafsiran, takrifan, sindiran dan kiasan! Mungkin kampung itu sememangnya sudah sampai waktu untuk dimajukan. Barangkali pemikir projek (saya tidak gunakan ahli politik ekk? ahahaha!) yang patut ditebas untuk mengelakkan makin banyak lalang ikut sama tumbuh?

Kesimpulan?
Baiklah, saya tidak akan beri sebarang konklusi samada betul atau tidak, benar atau salah, setuju atau bangkang. Kamu saksikan sendiri filem pendek ini dan buatlah kesimpulannya!

Tahniah bro Nam Ron! Lagu "Getaran Jiwa" itu memang kena! :-)

Ajami Hashim vs. Nam Ron [youtube]