TONTON: 26 Nov - 2 Dis 2009
tanjungarupictures.com
sultanmuzaffar.blogspot.com

*artikel ini juga dibincangkan bersama dengan para penggiat seni di FACEBOOK

Filem yang diwar-warkan menang itu dan ini di luar sana..tapi di sini?

Sejujurnya filem sebegini bukan menagih khalayak yang mencari hiburan komersial. Tayangannya pun hanya terhad untuk seminggu di panggung yang terpilih dalam kapasiti yang kecil. Dalam ertikata lain, ia dibikin keterlaluan bersifat akademik filem yang sesuai sangat ditonton oleh pelajar perfileman untuk 'membaca' (atau meneka) makna setiap babaknya, tuturnya, aksinya, imejannya..bla bla bla. Secara peribadi, saya hanya melihat lapisan luarnya sahaja dan sesekali cuba mengupas subtexs-nya dengan memandai-mandai merekacipta tafsiran saya sendiri..hahaha! Lagipun sesebuah filem itu boleh sahaja dinilai dan diberikan erti apa juga (cuba tanya fadz tontonfilem..mesti dia akan dapat berbagai penerangan).

Barangkali pada pendapat saya, filem ini hendak menyindir banyak perihal masyarakat terpencil (atau global..glokal..etc etc) tetapi dibikin dengan kesenian halus berfilem yang bermain dengan kontradiksi, tersirat di balik tersurat, berlapis-lapis dan sebagainya. Banyak babak yang berlawanan maksud dari apa yang dipaparkan (cari sendiri sdn bhd).

Umpama kamu sedang menyanyikan lagu dari tayangan sebuah video murahan karaoke di tv, begitulah situasinya bila menonton filem ini juga. Saya tidak peduli kepada pelakon dalam video itu samada cantik atau hensem atau macho atau cun atau eh! mamat ni muka kat iklan pamplet carrefour! atau bajunya buruk atau mekapnya tebal atau sinematografinya caca-marba atau suntingannya merepek-repek atau lokasinya di tepi laut, tepi highway, atas gunung, bawah bukit, naik sampan, kejar-mengejar di taman bunga dan air pancut..saya tak peduli! Yang penting ialah lirik lagu (atau subtitle) yang perlu dinyanyikan dengan lunak dan betul (atau sumbang) mengikut keluar-masuk tulisannya dengan warna-warni bergerak (atau titik dot yang melompat-lompat) megikut bait-bait sebutan irama lagunya! Hey! Itulah keadaannya semasa menonton (menyanyi) berpandukan sebuah video karaoke!

Filem ini mengajak penonton ke belakang tabir sebuah pembikinan video karaoke yang berkualiti rendah low budget main belasah ajer! (nota: sebenarnya kewujudan saluran mtv di amerika masa mula-mula dahulu kemudiannya telah melahirkan ramai pembikin filem yang kreatif dan bagus kerana pembikinan videoklip lagu oleh penyanyi sebenarnya seperti membikin filem pendek yang mencabar kreativiti si pembikin untuk 'bercerita' dalam jangkawaktu yang singkat 3-5 minit sahaja! video-video michael jackson dan madonna dan kumpulan rock dulu-dulu masih menjadi skala dan rujukan bikinan mtv serata dunia hari ini). Lalu bila orang-orang jepun mengambil inisiatif (menangguk di air keruh) mengubahsuai budaya mtv kepada karaoke (mtv berlirik) dan dijual kepada pengunjung bar, lantas keutamaan lebih diberikan kepada content lirik lagu yang popular berbanding kualiti videografinya! Yang ke depan ialah liriknya berbanding visual. Apabila lagu-lagu evergreen penyanyi yang sudah mati (so macam mana nak suruh penyanyi itu buat cameo kan?) lebih popular berbanding lagu-lagu terkini, maka muncullah karaoke-mtv-maker yang entah dari mana asalnya janji pandai menjerit 'action'! dan 'cut!' sahaja!.. para pelakon dalam video karaoke hanya sebagai syarat (kadang-kadang ada mtv karaoke yang macam filem indie - tuju kamera ke langit, ke laut, ke bangunan klcc tanpa pelakon pun etc etc) hahaha!

Alamak! Aku dah jauh terbabas kepada bebelan mengenai mtv karaoke pulak!

Oklah! Kembali kepada filem karaoke.. ada beberapa perkara yang saya dapat dan suka:

1. posisi/tangkapan kamera kepada subjek (pelakon/prop) bermula dari jarak yang sangat dekat hampir sehingga out of focus di awal cerita dan secara perlahan-lahan ia berjarak menjauhi subjek sedikit demi sedikit dimana akhirnya semua subjek berada dalam satu frame penuh seluruhnya untuk memberikan exposition sebenar-benar.. kalau nak ditafsirkan secara falsafah mungkin filem ini seakan menduga akal penonton tentang interpretasi terhadap sesuatu perkara yang kita tidak pasti (kurang informasi) di awalnya akan sekurang-kurangnya cuba mendapat pemahaman sedikit apa sebenarnya yang berlaku? Teknik bercerita secara visual sebegini (jarak kamera-subjek) juga akan dapat disaksikan dalam filem Muallaf karya arwah Yasmin Ahmad akan datang ke pawagam mulai 24 Disember 2009 (kalau tak pospon lagilah!)

2. filem ini sangat suka bermain dengan ruang! ruang! ruang! adakalanya ia mengurung subjek dalam ruang yang sempit dan weird atau "what the f..k is that?" (kerana minda aku cuba meneka imej apakah yang ditunjukkan dek kerana close-up yang sangat close-up) dan ada ketikanya pula wide angle yang seluas-luas alam semesta (visual-visual kebun kelapa sawit dan sekitar perkampungan) dimana ketika itu perasaan senak mata penonton akan kembali dipulihkan dengan gambaran yang hijauuu gitu! hey! mungkin inilah di antara kelebihan filem ini! ia menimbulkan berbagai reaksi suka-duka, gembira-boring, naik-turun perasaan penonton yang diperkotak-katikkan (atau didera) untuk menghabiskan penontonan! ia tidak perlu aksi dush! dush! bertumbuk atau bertengkar seperti dalam filem gerak khas bagi melonjakkan adrenalin penonton! cuma dengan visual sahaja!

3. ada satu babak dekat penghujung filem ini yang betul-betul aku teruja dimana 3 perkara (mungkin lebih dari 3 kot?) berlaku serentak!:
a. visual dan lirik dari mtv karaoke (cerita 1)
b. visual watak-watak yang menonton (dan bersembang) dan menyanyikan lagu karaoke itu (cerita 2)
c. isi voice-over oleh protagonist (cerita 3)

4. lakonan-lakonan mantap semua pelakon! (tak payah aku nak sebutlah siapa-siapa)

So, kesimpulannya?

Macam yang saya tulis tadilah..jap aku copy-paste:

"Sejujurnya filem sebegini bukan menagih khalayak yang mencari hiburan komersial. Tayangannya pun hanya terhad untuk seminggu di panggung yang terpilih dalam kapasiti yang kecil. Dalam ertikata lain, ia dibikin keterlaluan bersifat akademik filem yang sesuai sangat ditonton oleh pelajar perfileman untuk 'membaca' (atau meneka) makna setiap babaknya, tuturnya, aksinya, imejannya..bla bla bla."

Sekian, terimakasih! :-)

*ulasan lain: wenkt

HADIR: 5 Dis 2009
sol-jah.blogspot.com


BACA: sekarang!
amirmu.blogspot.com