Rabu, 2 November 2011

patah seribu ~ shila amzah (huraian ajami hashim)

hoiii!!! blog ni dah berjiwa pop sekarang!!!

Salaam..hari isnin lepas 31/10/11 seperti biasa saya memandu ke pejabat dan lagu 'patah seribu' nyanyian shila amzah ini diputarkan di radio..sebenarnya sebelum ini saya ada sesekali terdengar lagu itu dan boleh mengagak penyanyinya ialah shila amzah kerana identiti suaranya memang boleh dikenal sebagai 'suara dia' (maknanya dia ada x-factor suara dia sendiri, taklah sesetengah penyanyi baru yang kalau penyampai radio tak sebut namanya maka saya gagal meneka siapa? huhu!)..tapi yang anehnya pagi isnin itu saya terus men-tweet:

td mcm country dolly parton lenggoknya! ♥" @ajamiha

betul! ada satu bahagian lenggok nyanyian shila mengingatkan saya kepada dolly parton! dalam ertikata lain yang 'eloklah' maknanya shila berjaya nyanyi macam lagu country versi melayu yek!..lepastu saya betul-betul teruja nak dengar lagi dan lagi lagu patah seribu itu!..serius bestlah!

sebenarnya lagu ni boleh diulas cerita dari lirik dan melodinya..ok mari saya cuba..

tajuknya 'patah seribu'..mula-mula saya tersilap dengar dan sangka tajuknya 'patah hati' atau 'retak seribu..tapi tajuknya macam dah digabungkan 'patah hati' + 'retak seribu' = 'patah seribu' kannn?..ceritanya macam 'orang gila angau' sikit sebab mungkin sang kekasihnya dah meninggal dunia atau dah blah cari awek (atau balak) lain kot?..memandangkan melodinya seperti yang saya kata ala-ala country song dan ada lenggok macam nyanyian dolly parton, maka mungkin juga kisah cinta ini berlaku di zaman koboi atau berlaku di antara seorang awek omputeh dengan seorang balak red-indian kat gurun grand canyon!..tapi rupa-rupanya gadis itu adalah keturunan gadis melayu dimana moyangnya dahulu dibawa lari ke amerika oleh seorang mat salih yang tak mahu duduk di tanah melayu sebab suhu negara kita terlalu panas!..lagipun balak american tu suka 4 musim: spring. summer, autumn, winter..tak tahan mamat tu asyik musim panas terik kat sini..so dia bawak lari ikut kapal laut dan kembali ke kampungnya di texas wooo!..ok! kau melalut apanih botak ajami???..apa-apa hal lagu ni memang melankolik sedih ya amatsss!..sila undi kat radio-radio tempatan yek!!!

*ulang sampai lebam! dengar kat youtube*


*versi akustik shila sendiri @ youtube sebelum dirakam*


*versi piano live rakaman qarl*


*lirik*

Patah Seribu oleh Shila Amzah

Walau kau tiada di sini
Ku tetap ingat semua pesanmu
Ku hidup seolah-olah kau masih ada
Bisikan kata kepadaku

Bilakah kau akan utuskan surat buatku
Aku terus menunggu tibanya kata cintamu

oh.. patah seribu hatiku
Bila mengenangkan segala yang kita bina bersama
Haruskah ku lupa kerna engkau telah pergi

Biar pergimu tanpa relamu
Namun hatiku tetap rasa
Kejamnya kau meninggalkanku dengan nota-nota
Cinta buat kita berdua bila kan ku bisa menerima ketiadaanmu
Kan ku bakar semua hapuskan semua kenangan

Patah seribu hatiku
Bila mengenangkan segala yang kita bina bersama
Haruskah ku lupa kerna engkau telah pergi

Sayangku mohon padamu
Segera tinggalkanku
Pergilah kau ke tempat yang kau tuju
Pasti ada hikmah buatmu dan juga buat diriku

Pergilah..

Tiada ulasan: