SINOPSIS: FACEBOOK

ms.268

Setiap perbuatan, setiap pergerakan bagai simbol kepada sesuatu yang lain. Sesuatu yang suci dan keramat tetapi tidak berapa difahami. Ikut saja, kau akan bahagia, dunia akhirat. Amin.

Novel ini ialah political satire. Ceritanya tentang 14 hari mengekori diari kehidupan Dato' Mohd Narcissus Yussof. Macam program tv realiti dengan lensa-lensa kamera dan perakam bunyi memaparkan kesemua sudut 360 darjah luar-dalam kisah tertekan (dan nikmat) hidupnya beliau untuk mengumpul RM3.8 juta supaya dipulangkan semula kepada empunyanya, MB negeri Tualang. Dia ialah antihero yang melakukan setiap apa yang mungkin tidak elok kepada diri pembaca tetapi benar-benar menyeronokkan sebenarnya. Malahan begitu gentleman dan macho?

Narcissus seperti mitologi Greek begitu taksub dengan kemuliaan diri sendiri yang saya rasakan sememangnya berhak untuk melabelkan dirinya sendiri sebagai hampir-hampir sempurna secara berdikari. Walaupun selalunya orang sekeliling sering juga mengambil kesempatan kepadanya, namun dia tetap sebagai dominan yang menguasai setiap permainan kehidupan sehariannya. Datin X, isterinya (ntah aku lupa samada ada ditulis namanya atau tidak) memang watak tempelan yang tidak penting lagi seperti juga hubungan kelamin mereka. Tetapi watak-watak Dolly, Salmah dan Mageedah ialah warna-warni sensual yang masih terlekat dalam bayangan pembaca selepas habis dibaca.

Kalaulah ada info/wikipedia hidup orang kaya-raya yang hendak dipelajari dari novel ini ialah jenama-jenama alkohol dan permainan baccarat yang mengasyikkan walaupun kita sedar insaf ia harammm! Tidak! Saya tidak mengatakan novel ini 'mengajar' sesuatu yang tidak baik tetapi ia seperti juga menonton filem-filem perjudian Hollywood tetapi dalam versi 1Malaysia gitu! (baca: pulp fiction FIXI berjaya dalam novel ini!) Ia sebuah novel yang mencabar pemikiran dan pemberitahuan perihal yang mungkin kita tak mahu ambil tahu tetapi begitu menghiburkan bila mengetahuinya. Saya sesekali berhenti bacaan semata-mata hendak meng-google fakta-fakta yang disumbat dalam penceritaan novel ini untuk lebih mengetahui lebih dalam yer!

Yang paling mengujakan sekali ialah kisah-kisah dalam kain dunia politik yang ditelanjangkan begitu terperinci seolah-olah ia merujuk kepada apa yang telah, sedang dan akan berlaku di negeri kita..maksud saya negeri Tualang! huhuhu! Hey! Semua itu fiksyen! Sudah tentu dunia politik sebenar di mana-mana negara tidaklah 'sekeji' itu kan? kan? kan?

Kemampuan Saifullizan Tahir bercerita dalam versi 1st person point of view (pov) - 'Aku' ialah Narcissus memang berjaya dan tidak membosankan. Walaupun naratifnya bergerak secara linear tetapi sesekali flashback yang dituliskan sambil lalu cukup memadai untuk menghurai exposition setiap watak baru yang dijumpainya serta subplot-subplot selain pengejaran masa mengumpul duit RM3.8 juta itu. Penulis begitu details dengan setiap jenama kelengkapan diri dari hujung rambut sampai hujung kaki untuk lelaki mahupun wanita. Selain baccarat, novel ini juga seumpama basic introduction kepada menu-menu sedap restoran mewah, kereta-kereta, cerut-merut, hotel-hotel, golf, dunia F1 dan perempuan yang sedap-sedap! Hah! Saifullizan juga menekap kesemua pengalaman dan ilmu arkitek landskap bertauliah serta pengurusan acara beliau yang dicerap ke dalam naratif novel ini dengan betul dan tepat. Mungkin novel ini seolah-olah fiksyen dunia si penulis yang berlatarkan realiti beliau sendiri..gamaknya? Dan ia begitu menyeronokkan!

Saya boleh beritahu 'kebaikan' novel ini yang betul-betul mengesankan kepada diri saya sendiri secara peribadi iaitu - jangan tinggal solat 5 waktu selagi hayat di kandung badan ok! (baca: walaupun Narcissus selalu tertinggal solat Subuh kalau aku tak silap lah!)

Kasino ditamatkan dengan eskapisme Dato' Narcissus yang halal setelah rentetan hari-hari yang macam haram..dan pun**ek! Dapatkan novel ini di pasaran yer kawan-kawan! xoxo

"aku mengharapkan kesejahteraan hidup Dato' Narcissus Yussof utk hari2 mendatang beliau!" @ajamiha