Ajami Hashim @ Fenomena Seni ~ Filem Kita Primitif? [FB-video]
Tarikh: Sabtu, 27 Feb 2010, 2.00 ptg (live)
Saluran: RTM1, Pengacara: Rosyam Nor
Para Panel:
Edry Abd Halim, Prof. Madya A.Razak Mohaideen,
dan Md. Jamil Hashim (Ajami Hashim)
Saluran: RTM1, Pengacara: Rosyam Nor
Para Panel:
Edry Abd Halim, Prof. Madya A.Razak Mohaideen,
dan Md. Jamil Hashim (Ajami Hashim)
Salaam..
Ruang dan peluang saya ke rancangan Fenomena Seni TV1 dengan tajuk Filem Kita Primitif? pada hari Sabtu, 27 Februari 2010, jam 2 petang yang lalu ialah titik-tolak besar untuk saya ‘bersuara’ kepada lebih ramai khalayak dari pendapat peribadi selain laman blog ini. Sebenarnya bukan mudah untuk ‘bertikam-lidah’ secara langsung dengan panel-panel lain yang terbukti berpengalaman dalam bidang masing-masing iaitu Prof. Madya A. Razak Mohaideen, Edry Abdul Halim dan pengacaranya Rosyam Nor. Di belakang tabir, sebelum ke set sudah dimulakan ‘perbincangan kecil’ hala-tuju topik itu sebelum ‘on-air’ di antara kami. Namun begitu, semasa siaran langsung apa sahaja boleh terpacul dan tersasul malahan terbabas dari topik asalnya? Bagaimanapun, secara peribadi saya merasakan bahawa program itu sekurang-kurangnya berjaya mendebatkan topik itu secara terbuka di hadapan penonton TV1 yang menontonnya. Saya tidak akan mengulas semula apa yang telah diutarakan oleh para panel lain kerana ia adalah hak peribadi mereka samada semuanya betul atau sebaliknya terpulang kepada penonton untuk menilaikannya. Terima kasih kepada penerbit Nor Ashidah Abd Hamid serta penolong penerbit Muhaji Abd Karim dan Nor Azlily Aziz. Berikut ialah pendapat peribadi saya berkaitan dengan topik ini yang mungkin tak sempat saya luahkan semasa rancangan itu.
‘Primitif’ dalam filem bergantung dari sudut mana ia dilihat dan dicari oleh khalayak. Kalau berpaksikan sepenuhnya kepada nilai komersialisme dan hiburan total sahaja mungkin ada benarnya? Kalau di internet dengan kerasnya filem-filem sebegitu sampai dapat jolokan filem sampah malahan digelar filem jamban! Secara peribadi, saya katakan yang kerap diwar-warkan di media, primitifnya filem kita selalunya merujuk kepada sudut PENCERITAAN (storytelling) iaitu end-product yang ditayangkan di pawagam. IDEA asas/asal sesebuah filem boleh saja dari apa jua pun GENRE, TEMA, SUBJEK, ERA kalau dibikin dengan STRUKTUR yang KEMAS masih boleh menjadi sebuah filem yang dianggap baik. Ia boleh jadi nampak primitif apabila berlakunya 'KESILAPAN' dalam rantaian sebelum-semasa-selepas proses pembikinannya bermula dari penulisan skrip - tapisan panel skrip - pemilihan pengarah / pelakon / pekerja filemnya - di lokasi - pra/pasca pembikinan - proses suntingan – pemasaran – akhir sekali tayangannya.
Saya juga merasakan soal KLISE-nya subjek/tema naratif perfileman kita kerana kadangkala ada rumah produksi yang UNDER-ESTIMATE atau sekadar meneka kehendak dan pemikiran khalayak hari ini yang merasakan bahawa mungkin ITU yang dikehendaki oleh sebahagian besar penonton? Maksud saya cerita yang remeh-temeh dan ringan sahaja? Sebenarnya penonton pawagam kini sudah jauh dan banyak terdedah dengan naratif dan teknologi lambakan perfileman luar yang lebih kompleks dan canggih. Jadi saya sarankan kepada pembikin filem kita di luar sana untuk menganalisa dengan teliti APAKAH sebenarnya yang ditonton oleh khalayak selain dari filem kita sahaja? Banyakkan lagi garapan cerita yang lebih KEMAS dan TIDAK MEMPERBODOHKAN penonton. Kata kuncinya ialah LAKONLAYAR yang mesti di-polish berkali-kali sebelum di bawa ke lokasi!
Dari sudut ‘primitif’ skrip filem/lakonlayar pula, saya berpendapat bahawa rumah produksi kena betul-betul menganalisa, memilih dan menggilap berkali-kali sesebuah karya oleh seseorang penulis skrip sehingga ia benar-benar berkualiti jalan ceritanya supaya TIDAK mengulang KLISE permasalahan dan imej busuk masyarakat sahaja berkali-kali! Jadi industri perfileman terutamanya SWAM kena bantu, berikan perhatian penuh dan naikkan taraf penulisan skrip dahulu sebelum apa-apa cadangan pembikinannya.
Saya rasa kurang adil untuk membanding beberapa buah filem TERBAIK dari luar negara dengan KESEMUA SEKALI filem Melayu secara pukal. Ini macamlah membandingkan beberapa biji epal impot yang berkualiti tinggi dengan SEBAKUL buah-buahan tempatan analoginya! Filem kita juga ada yang berkualiti hebat dari lambakan semuanya sekali. Pernahkah kita terfikir bahawa perihal yang sama juga berlaku dalam industri filem luar, di negara mereka mempunyai filem-filem yang dikatakan masih primitif?
Bagaimanakah untuk mengangkat filem kita ke luar negara? Mungkin sebelum bersaing dengan negara jiran, kita kena bersaing sengit secara sihat sesama produksi dahulu dalam negara. Selepas itu bekerjasama dan bersatu pula untuk membikin beberapa buah filem setiap tahun gabungan kepakaran pekerja filem masing-masing dan perkongsian dana dari SEMUA produksi!. Hantar melalui FINAS ke festival filem antarabangsa!. Tak mustahil kan?
Sebagai seorang pengkritik filem bebas melalui laman blog, dimana saya lebih ambil pendekatan mengulas secara santai, memang adakalanya pembikin filem kita cepat melatah dan defensif bila dikritik samada di media cetak rasmi apatah lagi di internet. Sampai ada yang memberikan komen ‘tanpa bernama’ @ ‘anonymous’ mempertahankan habis-habisan filem mereka seperti menegakkan benang basah, termasuk juga mencabar semula si penulis kritikan supaya membikin sendiri filem! Sewajarnya setiap kritikan itu perlu dibaca dan dianalisa semula samada ada betulnya atau sekadar omongan kosong si penulis? Sebenarnya nak tak nak si pembikin kena berfikiran terbuka untuk ambil teladan dan iktibar dari kritikan-kritikan itu untuk memperbaiki lagi karya mereka di masa akan datang. Anggaplah kritikan filem sebagai ‘check & balance’ kerana mereka boleh dikatakan sebagai mewakili khalayak/penonton.
Mengenai ‘primitif’nya kualiti lakonan dalam filem kita, ia bergantung kepada latar-belakang dan asal-usul dari mana seseorang pelakon itu? Sebenarnya kita mempunyai barisan pelakon yang bagus selalunya dari kelompok pelakon veteran, penggiat teater dan sekolah filem. Mungkin yang ‘primitif’ itu dari kelompok pelakon TANPA asas dahulu lalu terus terjun ke dunia lakonan hanya berbekalkan populariti bidang sebelumnya seperti dari program tv realiti, artis majalah, modeling, penyanyi atau saudara-mara dalam sesebuah produksi? Tetapi saya tak nafikan juga kadangkala ada pelakon dari kelompok itu yang sememangnya berbakat semulajadi sebagai pelakon cuma perlu diasah lagi bakat mereka. Lagi ramai lagi bagus kan?..hahaha!
Dari pengalaman saya menonton filem-filem pendek di Puncak Perdana, UiTM baru-baru ini pelajar perfileman kita semakin bagus. Kalaulah saya boleh mencadangkan sesuatu kepada FINAS ialah dengan memilih graduan-graduan yang diiktiraf oleh universiti sebagai yang terbaik, bila mereka habis belajar apakata FINAS taja mereka untuk sambung pengajian di sekolah-sekolah filem luar negara yang terbaik. Lepas itu bila mereka balik semula ke sini, berikan dana khas pula untuk pembikinan filem arahan atau tulisan lakonlayar dari karya mereka.
Khalayak juga masih ‘primitif’ dalam memilih filem yang hendak ditonton di pawagam. Saya mencadangkan supaya didik masyarakat ikut pepatah “melentur buluh biar dari rebungnya!” Maksud saya dengan menyarankan kepada Kementerian Pendidikan untuk memasukkan silibus kecil subjek apresiasi filem dan bidang seni lain di sekolah macam juga subjek lukisan. Kalau itu direalisasikan, tak mustahil pada suatu hari nanti generasi akan datang samada yang jadi penonton atau pembikin filem akan seiring dan membangunkan lagi industri perfileman kita.
Sekian, terima kasih.
Ajami Hashim
1 Mac 2010
*ulasan Maizura M.Ederis * bukansepet
PART 1
PART 2
PART 3
PART 4
PART 5
PART 6
PART 7
PART 8
hurm ada edry dan Prof...bahaya ni...primitif atau tidak filem kita harus dinilai dari segi content...tapi rasanya Edry akan sembang pasal teknolgi CGI atau visual effect yang KRU selalu bangga-banggakan tu, Prof pula akan sembang benda-benda yang lebih kurang sama, dia pernah buat cinta kolestrol, duyung, yang menggunakan kepakaran make up dari luar...
ReplyDeleteAjami lah satu-satunya insan yang akan sembang pasal story atau content (aku agaklah,sebab diapun penulis skrip dan editor, ape lagi yang dia nak cakap kan..)...dan aku harap ajami akan bersembang pasal ini dan konkulusinya adalah filem kita dari segi content masih lagi primitif (hahaha tak sempat berdiskusi aku dah bagi jawapan) walaupun dari segi teknikal atau art directing tidaklah terlalu kuno filem kita ni.
Apepun aku akan try tengok diskusi ni.
Disebabkan rumah gua tak ada TV, gua tumpang layan sini je laa ye.
ReplyDeleteAres - pandai kau teka ekk :)
ReplyDeletePipi!!! - OMG superstar blogger komen kat blog gua! Fuyoooh!
*KOMEN2 DARI FACEBOOK
ReplyDeleteAjami Hashim betulkah "Filem Kita Primitif"? apa pendapat my FB friends sekalian? pls reply..tQ (survey utk fenomena seni)
Thu at 8:58am via Facebook for BlackBerry
Shahanim Ramli
bukan primitif, tapi kekurangan teknologi je kotttt....
Thu at 9:07am •
Toqreemaow JayBee
Primitif tu apa? Definisi?
Thu at 9:07am
Abg Dini
filem kita yang primitif atau garis panduan segala tu yang primitif..wahhhh
Thu at 9:11am
Shahanim Ramli
dini: yes, i setuju jugak dgn pandangan u... :-p
Thu at 9:13am
Cik Lynn
setuju juga dgn dini
Thu at 9:15am
Abg Dini
Shahanim : terima kasih kerana bersetuju! :pompom:
Thu at 9:15am
Abg Dini
Cik Lunn juga :pompom:
Thu at 9:17am
Abg Dini
Lunn pulak.. Lynn la :nangis:
Thu at 9:17am
Syirfan Indra
Saya kategorikan kita dalam industri yang gagal mengadaptasi content. Itu sebabnya wajah filem kita hampir sama sekian lama akibat content yang tak berubah. Lantas kita semua mengikut arus. Bila musim bercinta, filem kita filem cinta. Begitulah bila tiba musim hantu, musim rempit dan seumpamanya.
Saya merasakan kita perlukan inovasi pada content. ... See MoreBanyak lagi yang boleh diteroka. Mungkin filem sejarah, tapi beri inovasi dan persepsi baru. Begitu juga yang lainnya.
Saya tidak kategorinya filem kita primitif kerana teknologi ada didepan mata. Saya ketegorikan sebagai "filem kita tidak mahu berubah". Bila bercakap tentang filem kita, bukankah maksudnya KITA?
Thu at 9:18am
Ajami Hashim
Teruskan & tq bg komen..tajuk ni memang 'grey area' & seronot utk aku goreng..korang bleh bg pndpt nnti aku sebut mana yg sempat :)
Thu at 9:19am
Farah Ahmad
bukan filem saje primitif tapi pemikiran pun sama yang meyebabkan sume terbabit. apa yang dini cakap pun betul. Bukan xde kehendak tetapi sume mahu jaga kepentingan masing2 terlalu byk batas sampai berkarya pun kena ada batas bg yang ada mykad..heheheh , tp dok tayang citer luar xde batas... xpaham.. " apa yang ada tidak disetujui, apa yang enggannya belum tentu.."
Thu at 9.42am
Abg Dini
Farah : kan ? kalau citer luar tu tunjuk la apa pun boleh jek...kalau filem kita, itu tak boleh ini tak boleh...tahyul sana tahyul sini...:mad:
Thu at 10:22am
(MORE)
ReplyDeleteYusri Jaafar
betul
Thu at 10:25am
Farah Ahmad
masing2 ada agenda masing2..sabar jela
Thu at 10:31am
Ajami Hashim
So my frens..byk penyebab/faktornya kan? (masalah)
Ok now..apa cadangan korang pulak? (resolusi)
..in my pov, mengatakan bahawa filem kita TAK primitif (dah maju) tapi perlahan dek krn penyebab/faktor bak korang kata dia atas :)
... See More
Korang dengar & tonton apa yg akan aku sarankan nanti! hahaha!
Tq all & teruskan mengkomen! :)
Thu at 10:38am
Farah Ahmad
tlg adil... kalau betul nak peningkatan, buka minda, sama
rata. kalau xboleh buat betul2 xboleh. kalau nak tolong, tolong betul2 jgn separuh jalan hanya utk meletak nama saje. Dan kena terima kenyataan yang Melayu ni macam mana. Sebab kecantikan ada keburukannya yang terpaksa kita terima dan xboleh lupa..
Thu at 11:09am
M Ridhuan B Yusoff
Tak ... filem kita bukanya primitif.
filem kita ada yang hebat.
ada yg bagus dan sedap isinya.
cuma...
cuma kita jarang jujur..dalam bercerita.
itu jerk.
:P
Thu at 1:42pm
Khairul Shah
tunjang film apabila mampu memberi emosi marah,sedih,gembira dan berbagai..di sogok film seperti tidak bermutu membuat film2 sebenarnya bermutu tidak mampu di katakan bermutu di sebabkan di berikan film tidak bermutu oleh producer/skrip/talent kepada rakyat Malyasia ku kasiani..tidak payah memandang hollywood sbb skop diorg luas..hanya memandang ... See MoreIndonesia bagai mana sambutan LASKAR PELANGI di mana tiada manusia cantik menjadi tarikan utama..hanya kanak-kanak muka pecah & lakonan mantap..tulisan skrip mantap..masih menjadi film yg berjaya & bermutu walaupun mereka memilik senitron & film tidak bermutu. yang mengubah moment ini bukan penonton!! tetapi producer/penulis skrip/act..bila alasannya nak CARI MAKAN dah itu penonton nak..film bermutu tidak dapat di zahirkan..just memberi pandangan saje ;)
Thu at 2:57pm
Jamal Jaafar
secara ringkas saya perturunkan beberapa maksud 'primitive' supaya kita dapat bincang keprimitifan filem kita dari kacamata dan sudut yang menepati isu Sdr Ajimi..:
–adjective
1. being the first or earliest of the kind or in existence, esp. in an early age of the world: primitive forms of life.... See More
2. early in the history of the world or of humankind.
3. characteristic of early ages or of an early state of human development: primitive toolmaking.
4. Anthropology. of or pertaining to a preliterate or tribal people having cultural or physical similarities with their early ancestors: nolonger in technical use.
5. unaffected or little affected by civilizing influences; uncivilized; savage: primitive passions.
6. being in its earliest period; early: the primitive phase of the history of a town.
7. old-fashioned: primitive ideas and habits.
8. simple; unsophisticated: a primitive farm implement.
9. crude; unrefined: primitive living conditions.
10. Linguistics.
a. of or pertaining to a form from which a word or other linguistic form is derived; not derivative; original or radical.
b. of or pertaining to a protolanguage.
c. of or pertaining to a linguistic prime.
11. primary, as distinguished from secondary.
12. Biology.
a. rudimentary; primordial.
b. noting species, varieties, etc., only slightly evolved from early antecedent types.
c. of early formation and temporary, as a part that subsequently disappears.
–noun
13. someone or something primitive.
14. Fine Arts.
a. an artist of a preliterate culture.
b. a naive or unschooled artist.
c. an artist belonging to the early stage in the development of a style.
d. a work of art by a primitive artist.
15.
Mathematics.
a. a geometric or algebraic form or expression from which another is derived.
b. a function of which the derivative is a given function.
16. Linguistics. the form from which a given word or other linguistic form has been derived, by either morphological or historical processes,as take in undertake.
Thu at 4:06pm
(MORE)
ReplyDeleteZubin Mohamad
filem yang mana?
Thu at 4:11pm
Jamal Jaafar
saya tertarik dengan maksud primitive dalam kategori fine arts:
14. Fine Arts.
a. an artist of a preliterate culture.
b. a naive or unschooled artist....... See More
c. an artist belonging to the early stage in the development of a style.
d. a work of art by a primitive artist.
Apa kata kita bincang (b); a naive or unschooled artist (para karyawan)..
Thu at 4:46pm
Zubin Mohamad
di sini ajami memakai istilah primitif dari aspek mana? rasanya bukan finearts
Thu at 5:06pm
Jamal Jaafar
saya melebarkan istilah "fine arts" kepada "seni perfileman.." dan saya tertarik dengan ungkapan " unschooled artiste.." Apa maksud unschooled? apakah kelayakan minima bagi seseorang itu utk bekarya? bagaimana pula dengan kedudukan Tan Sri P. Ramli.. adakah beliau termasuk dalam kategori unschooled ini?
Thu at 5:58pm
Zubin Mohamad
org indonesia kata autodidak
Thu at 6:00pm
Jamal Jaafar
definisi autodidak? (menarik nih...)
Thu at 6:02pm
Normen Arule
pandangan saya, filem klasik Melayu, teknikalnya weak tapi storynya bagus tapi sekarang entirely opposite, great lighting ,shots, PD tapi bad scripts(scriptwriters) and poor storytelling(directors)...most of the time it is the same clown who is responsible for both as writer-director hahaha!!!
Thu at 7:57pm
Jamal Jaafar
huhu... unschooled gitu...!
ye Normen, tepat dan daring sekali ulasan anda.. I like your style...
Thu at 8:01pm
Normen Arule
put it bluntly,an unschooled clown who knows shit about the grammer and language of filmmaking!!!
Thu at 8:08pm
Jamal Jaafar
nasib baik bukan scriptwriter cum director cum producer.. otherwise we'll have an unschooled auteur..
Thu at 8:12pm
Norme Arule
clowns should work in circus not in the film industry...
Thu at 8:33pm
Jamal Jaafar
sad to say, the world itself is a circus.. and we lived in it just to encounter all of them clowns - every moment of our lives, everywhere.... there is no escapes, no endowments.. no matter what your actions are..
Thu at 9:03pm
Iskay Byond Astro
Q : Filem Kita Primitif?
A : YA tapi BUKAN semuanya.
Q : Filem yang mana primitif?
A : Tepuk dada tanya selera [setiap orang mempunyai definisi 'primitif' yang berbeza-beza]
Q : Apahalnya kalau filem kita primitif?... See More
A : Filem adalah perlambangan dan rakaman perkembangan minda dan pemikiran, jiwa dan budaya sesuatu bangsa atau kelompok manusia tertentu untuk suatu zaman atau tempoh masa yang tertentu. Maka kalau filem kita masih ada lagi yang boleh dianggap primitif maka ia boleh dimaksudkan juga sebagai minda dan pemikiran, jiwa dan budaya hidup kita yang masih lagi terkebelakang dalam banyak segi. Impaknya malu kita pada dunia : mendedahkan pekung sendiri untuk tontonan orang lain.
Fri at 3:37am
Faisal Asyraf
sy nak komen pun bukan expert sgt, tp abg camera man.. tolooong la..arghh..apsal slalu bg angle yg direct to the point?
Fri at 4:34am
(MORE)
ReplyDeleteAzuan Zameer
primitif idea, medium skill pengarahan, tapi advance bab kritikan. boleh gitu survey? *huhuhu*
Thu at 10:39am
Jamal Jaafar
sekarang dah pukul 4:45 pagi, saya baru nak off pc, tetiba, binis saya bangun dari tidur dan lalu belakang saya, on her way to the bilik air.. Sambil menjenguk ke skrin komputer, dia ternampak saya senyum2 pungguk ketika membaca komen2 anda semua.. Lantas dia berkata.. "siapa kata filem kita 'primitif'? Kan sejak zaman Studio Jalan Ampas, dan seterusnya Studio Merdeka Hulu Kelang, filem kita sudah masuk ke era modernisme?" Itulah komen pertama dia, walaupun dalam nada mengantuk..
Yang buat tak sedap tu, dalam mengantuk-ngantuk itu, dia masih teringin hendak menyambung.. Isyy, saya rasa macam nak tolak dia dari skrin bila dia kata..
" Tapi, orang2 pelem di Malaysia, suka amal budaya ikut-ikut - apa Bollywood buat, apa Hong Kong buat, apa Indonesia buat, apa Hollywood buat, semua dia orang nak ikut.. Sudahnya, dalam ikut-ikut, orang yang dia orang ikut dah melangkah jauh ke hadapan, dan, kita yang mengikut tertinggal jauh ke belakang, (walaupun dalam suasana dan konteks modernisasi).."
Zalim tul binis saya, bila dia tinggalkan saya dalam keadaan termanggu - tak beri peluang supaya saya bertanya walaupun satu soalan..
Dalam peninggalan dia (ke bilik air untuk menunaikan nature's first call, agaknya), saya berkontemplasi; betul gaks kata2 binis saya tadi.. Industri film di negara maju sudah memasuki era Post-Modernisme, dan kita masih menabik dada, yang industri filem kita sudah modern..
Sebagai contoh: Kita masih terkial2 dengan teknologi visual serta bunyi, seperti cgi dan dolby, sedangkan film Avatar telah berinovasi stereoscopy imaging untuk menghasilkan persembahan bukan sahaja dalam format 3-D, malah mencakupi RealD 3D, Dolby 3D, XpanD 3D and IMAX 3D, tidak ketinggalan juga 4-D.
Mari kita renung, memang tidak boleh dinafikan, bahawa, semua kita yang terlibat dalam industri perfileman tanah air memang rata2nya berkebolehan.. Cuma, kita belum ada pemacu berkebolehan untuk membuat 'pacing' bagi menentukan tahap kelajuan dalam saingan teknologi yang berkembang begitu cepat sekali.. Hmmm, jangan salahkan 'para-perungut' jika mereka berpendapat filem kita ketinggalan setengah atau tiga suku abad..
Fri at 5:36am
Normen Arule
biar filem tempatan ikut tiru style India-Cina-Orang putih but do it THE RIGHT WAY, kebanyakan yang buat filem tak tahu menulis cerita yang simple dan yang direct tak tahu language and film grammer dalam storytelling...hasilnya banyak cerita cintakomedi merapu dan cerita hantu yang kecoh dari seram.
Ya, over the years teknical lebih sophisticates... See More tapi olahan cerita masih regressing...maybe local film industry have to go back to the studio system dimana businessmen ran the showbusiness will less interferance from Tv station & the goverment. When outside party who knows nuts about creativity & filmmaking gets involved, they monopolize (exploiting creativity for profits) and they then contol the market and only 'their chosen ones' gets access to the bast in the industry.
Studio system is not a bad word, Hollywood is run by that system and they dominate the global market...the top guys in it decides the quality and set the standard, then only the talented people will make films and maybe the successor of P.Ramlee will be made.P. Ramlee was a success because he was in that enviroment, dont you agree?
Fri at 6:52pm
(MORE)
ReplyDeleteRozinor Razali
Syabas, perjuangan baru bermula...
Seorang pejuang filem berkongsi pengalaman ketika beliau berumur 35 tahun beliau pergi ke Festival Filem Pusan di Korea, beliau melihat ketika itu remaja dan belia sangat ramai dan penuh menghadiri festival itu dan beliau meramalkan Korea akan menjadi sebuah pusat filem yg pesat pada 20 tahun akan datang.
Kini sudah 20 tahun lebih waktu itu dan Korea jauh meninggalkan kita.... See More
Festival kita utk kita kita sahaja. Itu yang Primitif dan dibawah pencapaian.
Mon at 1.52am
Filem kita yang primitif adalah filem-filem di mana penonton atau khalayak tidak dapat 'melihat' kekangan yang berlaku di belakang tabir!
ReplyDeleteJadi, saya di sini ingin mencadangkan agar pembikin-pembikin filem kita ini memfilemkan kekangan yang mereka tangani dan menayangkannya terlebih dahulu kepada penonton/khalayak sebelum mereka menanyangkan filem sebenar.
Amacam? Boleh ke, Georgie?
bro naga ~ saya amat-amat-amat setuju!!!
ReplyDeletetajuk cadangannya ialah:
DANA SCULLY! INI BUKAN CERITA X-FILES!
*peace all!
tak adil la kita nak bagitau kt penonton2 msia yg betapa susahnya nk buat filem kt msia..sebagai anak seni yg mahu berkarya, kita kena iklas bersusah-susah dan dicemuh masyarakat..taknak susah, carik la keje lain...tp takde keje yang senang prof, keja jadi badut pun susah weiii !!
ReplyDeletekenapa filem kita primitif ? ianya berlaku apabila pengkarya itu sendiri yang meletakkan karyanya ditahap rendah..KEBANYAKKAN pengkarya filem contohnya, anggap penonton lebih bengap dari mereka..padahal diorg tak tau,tahap penerimaan seni sesuatu masyarakat itu sentiasa berubah dan meningkat naik..
selama wa perhatikan,masalah utama filem msia ni ialah pembikinnya tak serius dan sambil lewa. idea dah gempak, tapi script hancur, character development takde langsung n main hentam jek..visual pulak cacar marba..tak pandai main color...poster macam haram,macam budak baru belajar photoshop..pelakon nak lawa2 jek, padahal dlm rumah pun nak make up..pe citer wei ?
pendek kata, serius la sikit dlm berkarya...hormatilah karya tu sebagai mana kita hormat diri kita sendiri...
berdosa beb, buat keje sambil lewa nih..Tuhan marah!
ref: Maizura M.Ederis
ReplyDeleteMonday, March 1, 2010
FILEM KITA PRIMITIF...?
Setiap kali ditawarkan menulis skrip filem dalam subjek tertentu, saya memberi alasan yang berhikmah agar pihak yang menawarkan itu tidak berkecil hati. Yang sebenarnya, hati kecil saya tidak yakin dengan filem Melayu. Pada penilaian saya, kebanyakan filem Melayu (bukan semua) agak 'kurang' dari segala segi, samada :
isi kandungannya (content/subject), cara penceritaan (skrip/lakon layar), pembikinan atau eksekuisi (execution) yang bermula dari pra-produksi, arahan, lakonan, kerja kamera, prop, busana dan sebagainya.
Malah penonton juga, SANGAT KURANG. Kutipan tiket RM1 juta sekadar mewakili 100,000 penonton atau 0.4 peratus dari keseluruhan rakyat Malaysia (jika diandaikan harga tiket RM10 satu kepala)
Kemudian, Sabtu lalu, gerak hati negatif saya itu disahkan lagi oleh undian SMS program FENOMENA SENI, kendalian Rosyam Nor di RTM 1. Keputusan undian menunjukkan bahawa :
90% daripada penonton rancangan itu bersetuju bahawa FILEM KITA PRIMITIF. Manakala 10% tidak bersetuju.
Primitif maksudnya mundur. Terus terang, saya tidak sangka peratusan yang begitu besar bersetuju dengan kenyataan pahit ini. Bermakna majoriti penonton kita memang negatif terhadap filem Melayu. Golongan 90% ini tidak akan ke panggung. Ini lah hakikat yang wajar kita telan, terutama oleh warga kerja industri filem tempatan. Malah Rosyam dan ahli panel juga seolah 'tidak sangka' dengan keputusan itu. Ahli panel terdiri daripada :
penggiat filem tersohor, Profesor Razak Mohideen dan Edry KRU serta pengkritik/penulis skrip, Ajami Hashim.
Apa pun, saya terkilan kerana Ajami sebagai pengkritik (dari media alternatif/blog) tidak diberi ruang yang cukup untuk melontarkan pendapatnya. Ini berpunca daripada keghairahan Rosyam menyokong pendapat Prof Razak yang mengatakan filem kita menghadapi kekangan dari segi bajet. Bagi saya, itu kenyataan defensif. Sedangkan,
Iran dengan Children of Havennya , Indonesia dengan Laskar Pelanginya dan Thailand dengan Nang Naknya tidak memerlukan bajet setanding Hollywood untuk memperlihatkan filem yang boleh dibanggakan.
(MORE)
ReplyDeleteSebagai pengacara, Rosyam tidak sepatutnya bercakap terlalu banyak pada hari itu. Malah Rosyam beriya-iya mengalihkan topik perbincangan kepada rayuan-rayuan agar pihak berwajib lebih memberi sokongan kewangan kepada industri filem tempatan. Seolah itu lah resolusi perbincangan :
filem kita teruk kerana bajet kecil, jadi kerajaan kena tambah dana.
Sedangkan pada pendapat saya, yang lebih penting yang perlu diberi perhatian adalah isi kandungan, cara penceritaan, corak persembahan dan pembikinannya (eksekuisi/execution). Tidak guna bajet besar sekiranya empat perkara ini masih lemah. Mungkin ini lah yang mahu dikupas oleh Ajami, sayangnya tidak diberi peluang yang cukup. Lantas teringat program yang sama dua tahun lalu (2008) yang mengupas tajuk FILEM KITA TANDUS AGAMA? Ahli panelnya terdiri daripada :
Prof Razak, Bade Haji Azmi dan pengkritik filem yang juga pengarang sastera terkenal, Faisal Tehrani.
Saya lihat ada persamaan antara kedua-dua edisi bual bicara itu. Prof Razak bernada defensif. Mempertahankan diri bahawa dia juga berdakwah melalui filem.
Antaranya, memberi dan menjawab salam itu satu bentuk dakwah. Dan paparan seorang 'mami' yang suka mengumpat, bertujuan mendidik masyarakat supaya "jangan mengumpat" - sesuatu yang dilarang oleh agama.
Bagaimanapun, Rosyam tidak pula menyokong kenyataan itu, sebaliknya berdiam diri dan membuka ruang kepada Faisal Tehrani untuk menyatakan pandangan sebaliknya dengan bernas dan objektif.
Apa pun saya bersetuju dengan kenyataan seimbang dan berdasarkan realiti industri oleh Edry KRU. Sebagaimana Bade yang juga memberi pendapat berdasarkan realiti industri berkaitan filem dakwah.
Akhir kata, tidak semua filem kita primitif atau mundur atau kuno. Pengkritik filem dari media arus perdana, A Wahab Hamzah, dalam rencana bertajuk 2008 : TAHUN MENARIK FILEM MELAYU mengulas tentang kemunculan filem-filem oleh pengarah baharu. Barisan pengarah ini dikatakan :
memilih subjek yang dekat dengan realiti, stail yang segar, pendekatan naratif yang kompleks, bermain dengan unsur sinematik, mengangkat isu budaya serta bereksperimen dengan genre yang menongkah arus perdana.
Beliau menyebut filem seperti :
Kami : The Movie ; Kala Bulan Mengambang : Wayang ; Cuci ; Budak Kelantan ; Susuk ; Histeria ; termasuk filem indie, Pungguk Rindukan Bulan.
tahniah!
ReplyDeleteMoga kita semua sukses dan memberi makna pada industri!
Lagi blog yang komen pasal "Filem Kita Primitif"
ReplyDeletehttp://delimasakti.blogspot.com/2010/03/filem-filem-kita-primitif.html
Alamak, sekali ada link ler pulak...
ReplyDelete(segan dengan orang popular popular ni)
Terima kasih.
(rasa nak peluk ajami, tapi nanti org kata gay ler pulak. cancel.)
Filem kita primitif?
ReplyDeleteAda benarnya dalam babak efek, pengarahan seni dan beberapa filem dalam struktur cerita, plot, suntingan dan pengarahan yg masih lesu.
Kekangan bukan satu masalah yang sepatutnya digembar-gemburkan sebagai tiket (alasan) filem itu rosak (rujuk The Wolfman, rujuk Apocalypse Now, rujuk filem indie tempatan: My Darling Rock Indie).
Primitif yang paling terlihat dlm industri kita adalah penonton dan penerbit. Maaf, ini kebenaran:
isu 1:
Di Jepun dan Korea, terutamanya di Korea, penontonnya memenuhi pawagam hanya kerana semangat "filem kita bagus apa" walaupun filem mereka tidak baik. Ini berlaku sewaktu semangat protes artis yang berdemo di jalanan memohon nasib mereka dibela dan selamatkan industri filem mereka, di mana tiba2 rakyat Korea "naik darah" menonton filem Korea. Waktu itu, Gingko Bed ditayangkan (filemnya bukanlah bagus sgt pun) dan mendapat sambutan sangat hebat (ini sebelum Shri). Malah, filem2 "indie" dan "art house cineme" menjadi kegilaan anak2 mudanya yang (melawan arus) melayan filem2 konvensi. Hal ini masih rendah di kalangan semangat masyarakat kita (lihat saja berapa kerat menonton Karaoke, filem kebanggaan kita tahun lepas).
Isu 2:
Syarikat penerbit masih PONDAN untuk bersatu dalam berpadu tenaga untuk mengeluarkan sebuah filem yg "besar", contohnya, apabila U-Wei Shaari ingin membikin filem adaptasi Almayer's Folly, tidak ada satu penerbit filem pun yang bersuara untuk sedikit kurang pun menyumbang beberapa ribu. Hal ini satu kebiasaan dalam filem Korea, Jepun, dan kini Thailand, Singapura dan Indonesia (beberapa di Indonesia, bukan semua).
Paling tampli, lihat filem2 yg keudara di festival dari Korea, berapa banyak penaja Produser filem besar dna kecil yang berganding bahu, serta berapa banyak penaja konlemerat yang menyumbang. Ini satu masalah besar kita, kita tidak punya kepercayaan antara satu sama lain atau perasaan membantu untuk melihat hasil seni kita menjadi sebaik mungkin.
Atas dua hal ini, ya, kita jauh ke belakang, kita primitif.
Ye, filem kita primitif. Komen saya di sini.
ReplyDeleteSaya cadangkan pengkarya filem yang berniat mempelopori idea baru, atau mengadaptasi karya2 sasterawan negara yang amat unggul, atau mahu mengajak dan mendidik rakyat malaysia supaya berfikir melalui filem, atau mahu membuang kiasan-kiasan taboo tak berakal dan lawak jenaka slapstik bodoh yang masih dianggap seni, atau mahu membikin satu revolusi budaya melalui filem, supaya berbuat demikian dengan secepat mungkin. Kerana saya memang dah sangap dengan filem Melayu. Ramai dah putus asa dengan filem di Malaysia.
Kalau budget kurang, terbitkanlah hasil di internet- dailymotion.com sebagai contoh. kemudian war-warkan ke seluruh negara. buatlah sebagaimana sebuah short di youtube boleh menjadi filem hebat yang bernama District 9.
Cepat gerakkan revolusi minda melalui filem!!!