Salaam..

Terowong SMART ini pjgnya 3km.. masa perjlnan melaluinya lebih kurang 5 minit.. tolnya RM2.. tetapi pertama kali saya merentasinya seorg diri dlm gambar di atas, saya 'ketakutan' rupa2nya saya fobia juga dlm ruang kecil panjang yg terbenam di dlm bumi!.. itu imaginasi saya!.. filem Daylight juga menggerunkan saya!.. agaknya itu naluri semulajadi manusia bila berdepan dgn situasi yg baru.. dunia yg asing!.. bisa jadi keliru dan hilang arah-punca.. saya hampir 'menangis' dlm hati..
Kali kedua saya melaluinya dgn anak saya, Aliff (5).. dia tidak takut tetapi gembira kerana adanya saya.. juga sifat azali manusia bila bersama dgn seseorg sbg teman dan penjaga, Aliff tidak takut malah suka hati mengambil gambar di atas.. saya juga tidak fobia lagi.. kerana saya sudah tahu panjang & durasi terowong ini.. saya juga pasti di hujung sana akan ada cahaya.. mesti ada ruang lebar.. perjalanan sempit itu hanya sementara..

..dan sebentar tadi saya benar2 'menangis' bila terowong lain yg saya sangkakan tanpa sinar langsung di penamatnya.. saya juga jangkakan tiada habis jalannya.. ternampak kembali bercahaya terang-benderang di hujung sana yg semakin hampir.. bertambah dekat!.. akan tiba jua akhirnya!.. Al-hamdulillah :-)

p/s: ikutlah resmi padi, makin tunduk makin berisi.. jangan ikut resmi lalang atau dedalu yer! btw.. lebih dulu makan garam tak semestinya lebih pandai membuat ikan masin! takut nanti terkena tulah & terjilat ludah sendiri.. [yg nih takder Bhgn. 1 2 3 bla bla bla yer..]

p/s/s: klik sini >> cerita bangsawan yg menarik hati!.. mmm, perlu diterjemahkah satu2 ker?.. ops!