pengarah: Oliver Stone
penulis skrip: Allan Loeb & Stephen Schiff
genre: drama thriller
http://www.wallstreetmoneyneversleeps.com/

Tidak dapat dinafikan bahawa tarikan paling utama untuk menonton filem sekuel kepada Wall Street (1987) ini ialah satu-satunya kerana watak Gordon Gekko lakonan berkarisma mantap oleh Michael Douglas. Rencah-ratus ceritanya kali ini semakin menarik bukan sekadar tentang ketamakan mengaut keuntungan wang-ringgit melalui pasaran saham, malahan ia digelumangi dendam kesumat lampau dan terkini berkaitan sesama watak-wataknya.

2002, babak pembukaan filem ini di hari pembebasan penjenayah kolar putih, Gordon Gekko dari penjara sudah memberikan sedikit gambaran bahawa susuk tua ini bukan sebarangan orang. Tiada sesiapa pun yang menunggunya di luar pintu pagar penjara seolah-olah dia orang buangan yang tiada keluarga atau kawan. Momen itulah yang membuakkan lagi dendam Gordon Gekko kepada seseorang atau beberapa orang?

*untuk sinopsis penuh baca kat wikipedia yer! hehehe..

Penceritaan dan jalinan plot filem ini begitu kemas walaupun nampak berpintal-pintal. Semua perwatakan mempunyai agenda dan motif masing-masing untuk kepentingan diri sendiri. Walaupun kebanyakan ulasan filem ini melihatnya dari sudut makna spekulasi dalam pasaran saham seperti juga filem yang terdahulu, tetapi saya merasakan bahawa ia lebih bermain dengan drama api dendam masing-masing.

Dendam terbesar dalam diri Gordon Gekko ialah anaknya sendiri Winnie Gekko! (Carey Mulligan). Sementara Jacob 'Jake' Moore (Shia LaBeouf) kekasih Winnie dipergunakan untuk melunaskan dendamnya yang satu lagi kepada Bretton James (Josh Brolin). Tambahan pula kerana Jake sememangnya hendak memusnahkan syarikat dan karier Bretton yang menjahanamkan syarikat mentornya terdahulu, Lewis Zabel (Frank Langella).

Jake seperti anak yang kehilangan bapa adalah protege terbaik kepada mentor barunya, Gordon Gekko. Kesanggupan Jake bekerja dengan James kononnya sebagai gunting dalam lipatan memakan dirinya sendiri. James bukan sebarangan ahli korporat kerana dialah yang telah memenjarakan Gordon kerana dagangan haram saham (nota: Gordon Gekko bukan dipenjarakan kerana kesalahannya yang diadukan oleh Bud Fox dalam filem Wall Street 1987). Akhirnya Jake yang menjadi kambing hitam alat permainan kotor kepada kedua-dua Gordon dan James. Malahan Jake dipergunakan sepenuhnya oleh Gordon untuk mendekati Winnie kononnya bertujuan memperbaiki hubungan anak-bapa. Namun begitu, muslihat itu akan menguntungkan Gordon Gekko secara mutlak persendirian.

Filem ini sebuah karya yang berjaya berdiri sendiri tanpa bergantung banyak kepada prekuel sebelumnya. Konflik Gordon-James sebagai backstory bukan berasal dari Wall Street 1987. Pergeseran dalaman keluarga Gordon-Winnie mengenai kematian Rudy anak sulung Gordon/abang Winnie (yang tiada langsung flashback dalam filem) juga diangkat dengan teliti tanpa berkait dengan apa-apa dari filem terdahulu. Keperluan menonton filem sebelumnya cuma untuk mendalami kesinambungan punca kenapa Gordon Gekko berperwatakan sebegitu pada hari ini? Sementara watak ibu Jake iaitu Sylvia Moore (Susan Sarandon) yang sesuka-hati melabur pasaran hartanah pula dikontraskan dengan watak Carl Fox (Martin Sheen) bapa kepada Bud Fox (Charlie Sheen) yang lebih berjimat-cermat dalam Wall Street 1987?

Wall Street: Money Never Sleeps (2010) arahan Oliver Stone ini sangat bagus!..bagai jarum halus kelindan sutera?

*ulasan lain:
~ sultanmuzaffar @ gua.com.my
~ Syazwan Zakariah @ Utusan Malaysia