PESONA…TER ARAHAN KHIR RAHMAN: TERBALIKNYA MALAYSIA! oleh Hassan Abd Muthalib
Yang sosial, yang moral, yang
politikal. Itulah apa yang perlu dibawa oleh sesebuah filem yang baik. Seperti
kata Pi kepada penulis yang mengunjunginya dalam filem Life of Pi arahan Ang
Lee: “Ia seakan satu cerminan. Membuatkan kita melihat kepada diri kita
sendiri.” Kata Andre Bazin, filasuf filem era 1950-an: “Skrin sinema itu seakan
satu jendela, di mana kita mengintip kehidupan orang lain. Yang mencerminkan
diri kita sendiri.” Samada kita ini golongan marhaen, kelas pertengahan,
golongan ‘aristokrat’ atau pemimpin, kesemua watak, perwatakan dan kerenah
dapat dilihat di layar di tangan karyawan filem yang bijaksana lagi jauhari.
Tuhan
sebenarnya sudah pun menetapkan senario sedemikian pada manusia dengan
kata-kataNya di dalam al-Qur’an: “Aku menjadikan engkau serta perbuatan
engkau.” Sri Rama tidak akan menjadi manusia yang jahat. Rawana tidak akan
menjadi seorang yang baik. Siti Dewi tetap akan setia pada Sri Rama. Tuhan
sudah pun meletakkan segala peraturan bagi alam dan penghuninya dan mereka
mesti akur kepadanya. Manusia-manusia Khir Rahman dalam Pesona…Ter semuanya ada
peranan masing-masing. Cerita berkisar pada kumpulan kompang di sebuah kampong. Kesemua yang terlibat
mempunyai pendapat masing-masing. Hanya pasal kompang! Ya, hanya pasal kompang!
Perlu disebutkan lagi: Hanya pasal kompang! Betapa sedihnya keadaan orang-orang
Melayu ini. Seperti kata-kata dalam bahasa penjajah: ‘The writing on the wall
is clear.’ Hanya mereka tidak terlihatnya
Ada yang di antara mereka menyamar sebagai
seorang yang memimpin kumpulan dengan meletakkan tangan di bahu (‘Aku tolong
engkau, engkau tolong aku’). Ada
yang mengajak supaya bertindak secara berhemah dan dengan “diplomasi.” Ada yang filosofik
(menerima keadaan buruk yang sudah melanda). Ada yang hanya menjadi perakam peristiwa. Ada pula yang bertindak
ganas sehingga tindakannya membawa kepada kecelakaan. Setiap watak seakan
menurut sebuah skrip. Dan hanya pasal kompang! Kompang yang menjadi salah satu
elemen yang begitu integral di dalam budaya Melayu. Yang tidak memerlukan minda
yang hebat untuk menguasai ilmu untuk memalukannya (mungkin juga program
Maharaja Lawak menjadi rujukan Khir! Mungkin!).
Lihatlah latar manusia dan isu kompang mereka – tepian sungai yang lapok
yang sudah ketinggalan zaman. Inikah keadaan manusia Melayu di alaf baru? Dan
yang menyanyi dan menggoyangkan jari dengan ‘menjanjikan’ sesuatu di akhir
cerita adalah badut-badut yang menjadi pemandu masyarakat mereka! Inilah
senario sosial, moral dan politik masakini. Ianya juga senario sinema Malaysia yang
bernafas seperti seekor ikan haruan di atas darat.
Dan
Khir Rahman, Sang Penglipur Lara, menyampaikan kisah ini dengan hanya
menggunakan kompang. Inilah benda yang manusia-manusia di dalam Pesona…Ter
sudah ‘Terpesona’! Tanpa sedar tentang penipuan yang dibuat oleh badut-badut
yang menyamar, yang menyeleweng, yang menentukan apa yang patut dilihat,
didengar, dijadikan pegangan, difikir dan diikuti.
Karyawan-karyawan muda seperti Khir Rahman dan Jasmina Ibrahim tidak
mudah dikelentong!
Filem pendek Pesona…Ter arahan Khir Rahman ditayangkan di Urban Village,
Bangsar malam tadi. Skrip oleh Jasmina Ibrahim & Khir Rahman.
Comments
Post a Comment