“Saya inginkan filem ini memberi satu kesan dihantui yang berpanjangan kepada penonton-penonton dan bukan hanya satu perasaan ketakutan yang berlalu dengan cepat. Ia merupakan sesuatu yang memberikan mimpi ngeri.” ~ Zarina Abdullah [Penulis Lakonlayar/Pengarah] @ Sensasi Selebriti
Salaam..
Itu harapan penulis lakonlayar & pengarah Chermin. Adakah ia 'menghantui' saya berpanjangan sehingga ke hari ini selepas menontonnya tayangan hari Ahad 11am! hujung minggu lepas bersama blogger lain; fadz vovin & kash? Kamu baca sampai habis utk mengetahuinya..
YANG CHANTIK
Pelakon2 utama, kostum & chermin antik sgt2 chantik! Bagaimana pula dgn kecanggihan & kredibiliti produksi? Portfolio Chermin sgt chantik! Semuanya dr nama2 besar! Jadi sekali pandang dr kredit di posternya, tidak dinafikan ianya yaa-amaat chantik!
YANG CHANGGUNG
Tajuknya Chermin. Tapi saya kekaburan refleksi visual & naratif asal-usulnya! Ya! Sinopsis, trailer & tagline If You Look Into The Mirror, You Will See Evil pada saya sudah ada sedikit backstory apakah Chermin? Tetapi.. dlm filem ini ia seakan disorok-sorok seolah tidak dijelaskan dgn lengkap. Maksud saya bagaimanakah ia boleh jadi bersyaitan sebegitu? Apakah pemujaan ritual yg dilakukan sehingga ia jadi evil? Bingkai & cermin itu dr bahan apa yg tentunya unik? Siapa pengukir & pembuatnya? Apa?.. Pada saya, chermin itu adalah punca segala-gala kesyaitanan dlm filem ini yg perlu diberitahu kpd khalayak kerana ia adalah main cast sebenar filem ini. Ia adalah sebab yg mengakibatkan kepuakaan Mastura terturun kpd Nasrin. Ia adalah pangkal utk isi dan hujung filem ini.
Yg ini saya mungkin silap dan Zarina mungkin betul. Kenapa?
Saya mungkin silap ~ mengatakan bahawa babak Minah bercerita kpd org2 kg mengenai kepuakaan keluarga Nasrin semasa kenduri terlalu eavesdropping terlebih-lebih kpd khalayak! Sama juga dgn babak yg sama seorg wanita bercerita perihal Mastura kpd org2 kg semasa majlis perkahwinan Hassan & Zahrah. Babak itu pd pendapat saya mungkin lebih baik digarap dgn visual/flashback yg lebih pandai. Kamu pernah tonton filem The Usual Suspect? Exposition filem itu semasa lapor-siasatan di balai oleh Roger "Verbal" Kint kpd Agent Kujan digarap dgn visual ceritanya. Seolah-olah ia kenyataan flashback. Tetapi di akhir cerita kamu tertipu mati-matian! Balik kpd Chermin, pd saya ia lebih baik dgn visual dpd bla bla bla..
Zarina mungkin betul ~ menayangkan babak2 di atas sbg babak 'mengumpat' yg perlu dipertontonkan secara dialog berjela-jela A sampai Z bla bla bla.. Betul! Kerana itulah realiti cara mengumpat. Ada ajinomoto sana-sini. Mungkin itu fungsi kedua-dua babak. Kalau difikirkan semula, ya! utk mem-visualkan aktiviti itu Zarina berjaya kerana 'mengumpat' adalah bercerita dr mulut ke mulut tanpa sebarang bukti kukuh. Ia sekadar hearsay yg mungkin betul atau tidak. Fitnah atau realiti. Sebab itu tiada visual ditunjukkan semasa kedua-dua babak.
Pak Ungku (imam) ialah deus ex machina! Cameo yg menyudahkan segala kerumitan filem ini!
Kamu saksikanlah filem ini di pawagam sementara ada tayangan. Ia filem dgn visual yg chantik! Klasik + moden. Tahniah utk Zarina & produksi Chermin yg kali pertama bikin filem. Semoga kamu akan lebih gigih menghasilkan filem2 seram di masa akan datang!
Kembali kpd soalan di atas tadi. Jawapan: Saya tiada kesan dihantui berpanjangan sehingga ke hari ini.
Wassalam.
PAUTAN: