Assalamualaikum saudara Ajami Hashim. Saya Wim binti Yurnel pelajar jurusan Senireka Grafik, Uitm Shah Alam. Saya memohon budi baik saudara untuk menjawab soalan ini dari sudut pandangan saudara dalam melengkapkan tesis saya yang bertajuk : 'design issue:perkembangan penulisan skrip di malaysia'.

Diharap saudara dapat membalasnya dengan kadar segera. Kerjasama dari saudara amat saya hargai.

1. Apakah sebenar permasalahan yang melanda filem tempatan sehingga kurang mendapat sambutan dan kualitinya sering dikatakan kurang bermutu? Jalan cerita kurang menonjol? Kekurangan pelakon yang berbakat? Ataupun peminat sendiri yang terlalu memilih?
> Kejayaan atau kegagalan sesebuah filem bergantung kepada 'sebelum' 'semasa' dan 'selepas' ia dibikin. Sekiranya ia dihasilkan dari sebuah skrip yang bagus, diproduksikan dengan kemas [penerbit, pengarah, pelakon, produksi] dan dipromosikan dengan luas - filem itu akan berjaya di pasaran dan di festival. Sekiranya salah satu proses itu bermasalah - filem itu akan gagal samada di pasaran atau di festival atau kedua-duanya. Kekurangan sambutan dan kemerosotan kualiti sesebuah filem boleh berpunca dari pelbagai masalah dan TIADA sebab sebenar yang khusus secara amnya.

2. Kebanyakan filem yang dihasilkan banyak yang mengabaikan elemen-elemen penting seperti keunikan jalan cerita, kekuatan unsur kemanusiaan, menampilkan jati diri sebagai filem berwajah Malaysia dan bersifat global?
> Pembikinan sesebuah filem bergantung kepada tujuan ia dibikin oleh penerbit. Sekiranya ia diusahakan oleh produksi individu/korporat berasaskan untung/rugi perniagaan mungkin elemen-elemen itu kurang dititik-beratkan [bukan tiada langsung]. Tetapi seandainya ia dibikin oleh kerajaan misalnya FINAS [Paloh, Embun] atau FELDA [Bilut] ia pasti mempunyai elemen-elemen itu. Maka jika dilihat sekali pandang, elemen-elemen itu seakan 'diabaikan' kerana majoriti filem yang diterbitkan di Malaysia adalah bermatlamatkan nilai komersial.

3. Apakah kriteria yang diperlukan untuk menjadi penulis skrip yang berbakat?
> Kriteria asasnya adalah sama dengan apa jua bidang pekerjaan yang lain iaitu berpelajaran asas [universiti, kolej, kursus pendek, buku, internet], berbakat semulajadi [tidak semua orang pandai dalam bidang seni], berpengalaman [banyak cerita], berpandangan tajam [observasi minda] dan bermasyarakat [networking].

4. Bagaimanakah cara untuk meningkatkan mutu perfileman tanahair kita?
> Dengan usaha-sama semua badan perfileman [FINAS, KEKKWA, GAFIM, PFM, FDAM, SWAM, SENIMAN, universiti, kolej, media massa] tanpa berpuak-puak.

5. Adakah disebabkan negara kita kekurangan bakal pelapis penulis skrip maka jalan cerita filem kita sentiasa berada ditahap yang sama?
> Sebenarnya kita mempunyai ramai pelapis penulis skrip tetapi ruang untuk karya mereka diterbitkan adalah terhad kecuali berani tampil dengan usaha sendiri dan berdikari untuk mendekati produksi yang sedia-ada [networking]. Naratif filem yang sama [cliche] adalah kerana produksi hanya membeli skrip dari penulis skrip yang sama atau mungkin skrip tulisan penerbit/pengarahnya sendiri. Pertandingan penulisan skrip tahunan anjuran FINAS adalah salah satu cara untuk mempelbagaikan genre, tema dan cerita filem tempatan.

6. Bagaimana caranya untuk mengubah persepsi peminat filem tanahair untuk menyokong filem tempatan?
> Mulakan dari peringkat persekolahan dimana satu subjek asas/pengenalan perfileman di Malaysia dimasukkan dalam silibus oleh Kementerian Pendidikan [kerajaan] dengan bantuan badan-badan perfileman.

7. Kita sedia maklum, dunia perfileman di Malaysia seakan dianaktirikan. Bagaimana perkara ini boleh terjadi dan bagaimana cara mengatasinya?
> Di-anaktirikan berbanding dengan bidang apa dik? Setahu saya, dunia perfileman di Malaysia adalah salah satu bidang seni yang paling popular dan mendatangkan untung serta mampu memperkenalkan nama Malaysia di festival filem antarabangsa.

8. Mengapakan seseorang penerbit filem sering mengambil jalan mudah dalam cara pengolahan jalan cerita sehingga kurang diberikan tumpuan dan penekanan sedangkan jalan cerita filem tersebut menarik?
> Mungkin kerana bajet yang terhad. Sesungguhnya TIADA pembikin filem yang mahukan filemnya cincai kecuali dari awal-awal lagi skrip filem itu bermasalah cerita.

9. Adakah penulis skrip tanahair kita sudah ketandusan idea untuk menghasilkan filem yang bermutu dan berkualiti?
> [Sila rujuk jawapan no.5]

10. Bagaimana untuk mengubah mutu perfileman tanahair ke arah satu paradigma yang baru dan setanding dengan filem luar?
> Dengan mempunyai bajet yang tidak terhad dari penerbit/pelabur yang kaya. Bagaimanapun, kadangkala sesebuah filem bajet-rendah juga mampu setanding dengan filem luar.

11. Adakah sesuatu jalan cerita itu ditapis atau dikaji kemantapan kualiti jalan cerita dan pengisian terlebih dahulu sebelum diterbitkan dan perlukah cara ini dilakukan untuk memastikan filem yang diterbitkan benar-benar berkualiti?
> Sudah tentu. Setiap produksi mempunyai script-reader/screener setiap skrip yang dihantar oleh penulis skrip. Kemudiannya skrip yang berpotensi akan dinilai semula oleh penerbit [budget meeting] untuk menimbangkan nilai komersialnya dan anggaran bajet. Bagaimanapun, kualiti yang dinilai [untung/rugi atau menang/kalah festival filem] oleh orang awam, ahli akademik perfileman dan media terhadap filem yang sudah diterbitkan bergantung kepada hasil terakhir [final-cut] di pawagam. Ada filem yang laku di pasaran tetapi cincai dan ada filem yang sangat berkualiti dari segala segi tetapi gagal mengutip keuntungan.

12. Adakah dengan penggunaan media atau efek yang terkini dan terbaru mampu menghasilkan filem yang berkualiti atau media tersebut hanya membantu menguatkan filem tersebut?
> Bergantung kepada tujuan dan bagaimana penggunaannya? Efek khas hanyalah eksesori sesebuah filem kerana tunjang utama kualiti sesebuah filem ialah ceritanya. Kecuali sesebuah filem itu majoriti pembikinanannya memerlukan efek khas misalnya filem fiksyen sains yang akan dikatakan berkualiti dari segi teknikal [mungkin cerita kurang berkualiti]. Efek khas juga membantu menguatkan penceritaan sesebuah filem dalam sekuen babak yang mustahil dibikin dengan lakonan pelakon dalam set/prop semata-mata.

Sekian, terima kasih.
Ajam Hashim
Selasa, 30 Oktober 2007

p/s: semua jawapan di atas adalah dari pendapat peribadi saya sendiri tanpa sebarang prejudis atau menggambarkan jawapan sebenar yang 'terbaik' untuk setiap soalan.