1957 Hati Malaya - 2 dalam 1
RUJUKAN: STORY by Robert Mckee [ms.83 & 84]
Historical Drama - History is an inexhaustible source of story material and embraces every type of story imaginable. The treasure chest of history, however, is sealed with this warning: What is past must be present. The best use of history, and the only legitimate excuse to set a film in the past and thereby add untold millions to the budget, is anachronism - to use the past as a clear glass through which you show us the present. Many contemporary antagonisms are so distressing or loaded with controversy that it's difficult to dramatize them in a present-day setting without alienating the audience. Such dilemmas are often best viewed at a safe distance in time. Historical Drama polishes the past into a mirror of the present.
Biography - this cousin to Historical Drama focuses on a person rather than an era. Biography, however, must never become a simple chronicle. That someone lived, died, and did interesting things in between is of scholarly ineterest and no more. The biographer must interpret facts as if they were fiction, find the meaning of the subject's life, and then cast him as the protagonist of his life's genre.
Salaam..
Filem ini ada '2 dalam 1' serba-serbinya. Dua genre: historical drama dan biography. Dua time-frame: era pra-merdeka [dahulu] dan era post-merdeka [sekarang]. Dua protagonis [ensemble cast]: Datuk Onn Ja'afar dan Tunku Abdul Rahman. Dua naratif yg bergiliran: penubuhan UMNO [oleh Onn] dan penubuhan Parti Perikatan [oleh Tunku]. Bahkan juga, dua jejaka: Zahari dan Rozhan berebutkan satu wanita: Normala. Kesemuanya bagai berpasangan yg hampir sempurna!
Saya berani menyatakan bahawa ia adalah yg terbaik setakat ini bagi sebuah filem sejarah tanahair. Maklumlah ia ialah adik bongsu kpd Sarjan Hassan, Bukit Kepong, Leftenan Adnan, Paloh, Embun dan Bilut. Sudah tentulah hasilnya mesti terkini dan mendahului dari segi teknologi pembikinannya.
Sehabis menonton penuh filem ini, sekilas pandang ia dipecahkan kpd dua naratif secara sekuen berturutan: Onn dan Tunku. Selang-seli Malaysia terkini [Hali, Salmi, Rafik, Ani dan Ang Lee] dengan flashback Tanah Melayu/Malaya disulam untuk menyedapkan penceritaan kerana sekiranya filem ini dibikin 100% dalam era klasik, mungkin penonton akan cepat lemas dengan 1001 exposition yg diberitahu satu-persatu. Inilah risiko sebuah filem sejarah yg banyak fakta, tarikh, nama, lokasi, masa dan sebagainya yg terpaksa disumbatkan dalam bentuk 'tulisan' [title] di kiri-bawah skrin! Saya sukakan cara Rafik [Adlin] memberitahu exposition kpd penonton secara tanpa disedari dengan membuat kuiz Q&A kpd rakan2nya. Saya juga terkejut dengan keberanian Shuhaimi untuk menyunting filem sebegini menggunakan split-screen dan multi-angle ala2 siritv '24'.. mungkin ia salah satu cara untuk mengelakkan kebosanan mata dan telinga penonton! Bagus!..
Saya juga tertarik dgn penggantian cerita Onn kpd Tunku di pertengahan filem ini. Selama ini saya beranggapan bahawa Tunku ialah tunggak utama kemerdekaan negara kita, tetapi setelah menonton filem ini barulah saya sedar bahawa Datuk Onn ialah pencetus mulanya dgn pembentukan UMO [kemudian menjadi UMNO]. Filem ini berjaya meringkaskan rentetan sejarah yg panjang dgn membahagikan dua fasa naratif. Kisah konflik Onn dan sekutunya dipersembahkan 50% di awal cerita dimana Onn menjadi protagonis yg diikuti oleh penonton.
Saya juga tertarik dgn penggantian cerita Onn kpd Tunku di pertengahan filem ini. Selama ini saya beranggapan bahawa Tunku ialah tunggak utama kemerdekaan negara kita, tetapi setelah menonton filem ini barulah saya sedar bahawa Datuk Onn ialah pencetus mulanya dgn pembentukan UMO [kemudian menjadi UMNO]. Filem ini berjaya meringkaskan rentetan sejarah yg panjang dgn membahagikan dua fasa naratif. Kisah konflik Onn dan sekutunya dipersembahkan 50% di awal cerita dimana Onn menjadi protagonis yg diikuti oleh penonton.
Di pertengahan cerita, kisah konflik Tunku mengambil alih 50% lagi sebagai protagonis sehingga sudahnya filem ini. Secara tidak langsung, di pertengahan filem kisah Onn dlm IMP [Independence of Malaya Party] 'terlindung' di belakang naratif Tunku yg mengambil alih sebagai Presiden UMNO sehinggalah merdeka! [fuyooo! ulasan aku ni pun dah macam buku sejarah!.. huhu!]
NOTA: [beberapa kekeliruan]
1. naratif Muzafar [Bront] yg didera semasa dlm penjara seakan tergantung dan tidak dikembangkan [mungkin dipotong?]
2. Chin Peng [Fred Lim] hanya muncul sbg cameo semasa kredit akhir? [juga mungkin dipotong?]
3. adakah Zahari ialah datuk/bapa Hali?
4. kenapa Khalilah [Kavita] berambut perang?.. huhu!
KESIMPULAN
Filem ini perlu ditayangkan kpd semua murid2 sekolah sbg bhn rujukan tambahan subjek sejarah Malaysia! Saya juga minta Shuhaimi utk menerbitkan betul2 buku '1957 Hati Malaya' spt dlm filem ini! [ker dah ader jual?]
*TAHNIAH secara peribadi saya kpd 2 org pelakon baru [yg bakal mletops lepas nih!] yg betul2 berjaya menghidupkan filem ini iaitu:
1. Zaefrul Nadzarine Nordin - Datuk Onn Ja'afar
2. Mohd Kamarulzaman Taib - Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj
berdasarkan dari budak kecik ni,
ReplyDeletelepas tgk at last boleh paham jalan citer dari belajar kat skolah.
dan at least bertambah le jugak
semangat patriotik! heeeheee. :D