*terbitan pertama: 29/4/08

Salaam..

Tidak boleh tidak, saya & penonton filem di Malaysia akan membandingkan filem LOVE (2008) ini dgn asal-usulnya iaitu filem CINTA (2006) dahulu yg sememangnya saya kagumi! Sila klik ulasan2 saya berikut:

CINTA pt.1
CINTA pt.2
CINTA pt.3

Saya tidak tahu & tidak paham kenapa karya sebagus CINTA itu diadaptasikan semula kpd sebuah lagi filem yg hanya berbeza sedikit bahasa pertuturannya iaitu Bahasa Indonesia dimana tidak jauh bezanya dgn Bahasa Malaysia. Lainlah seandainya ia diadaptasikan ke dlm filem berbahasa Perancis atau Jepun serta diarahkan oleh pengarah yg lain misalnya, pasti ada sedikit kebedaan yg unik spt adaptasi filem Infernal Affairs kpd The Departed. Tambahan pula karya LOVE ditangani oleh pengarah yg sama filem CINTA iaitu Kabir Bhatia cuma skripnya shj diolah, dicantas & ditokok-tambah semula oleh Titien Wattimena. Betul, lokasinya berbeza & plot asasnya juga ada yg dibuang & diubahsuai. Tetapi adakah naratifnya semakin baik? Jadikah feel-nya bertambah mengujakan? Sejujurnya pada pendapat saya.. tidak! malah ia bertukar menjadi sebuah filem pop-melodrama yg terlalu kebiasaan spt sekadar melepaskan batuk di tangga utk sebuah lagi filem keluaran Indonesia. Paling saya gusari ialah struktur asas sebuah cerita ensemble-cast/multi-plot yg sudah kemas dan menarik dlm filem CINTA telah dicacatkan oleh beberapa penstrukturan semula dlm filem LOVE. Kenapa & adakah saya bias? Kamu teruskan membaca..

1. perselisihan lokasi (cross/intersect-point): Filem CINTA menjadikan pejabat arkitek/hubungan sesama watak sebagai tempat/plot pertembungan Azlan+Azura//Haris+Airin+Alisa//Dyan+Dhani manakala dlm filem LOVE watak2 yg sama dgn nama lain iaitu Tere+Awin//Gilang+Miranda+Icha//Restu+Dinda dipecahkan terus secara berasingan. Malah wakil kasih-sayang adik-beradik Dyan+Dhani ditukarkan dgn cinta remaja Restu+Dinda. Ia mengakibatkan LOVE memaparkan pengulangan/pelapisan 2 plot cinta remaja yg sama dlm sebuah filem iaitu Restu+Dinda vs. Rama+Iin. Betul, keduanya agak berbeza konflik tetapi ia telah membuang wakil 'cinta adik-beradik' Dyan+Dhani serta menyebabkan perebutan limelight di antara 2 'cinta remaja' yg hampir serupa! Malah ia juga mengakibatkan linking/perkaitan sesama pasangan terputus terus dimana plot Tere+Awin//Gilang+Miranda+Icha//Restu+Dinda bergerak ke depan sendirian secara independent tanpa sebarang kaitan. Maksud saya, penonton seolah-olah menonton 3 cerita konflik yg berasingan dlm sebuah filem tanpa ada interaksi di antara sesama pasangan/watak.

*NOTA: UPDATED 3/5/08
ulasan ini disambung setelah menonton semula vcd CINTA.. tuu diaa! sekali-sekala buat ulasan kena merujuk filem terdahulu katanyer ;-)


2. character motivation: saya pecah2kan mengikut pasangan:

Restu+Dinda vs. Dyan+Dhani - rujuklah perenggan atas no.1.. pendeknya, plot Restu+Dinda cliche dan booorrriiinnnggg!!!.. noktah.

Gilang+Miranda+Icha vs. Harris+Airin+Alisa - ok! konflik kedua pasangan mmg unik & penuh komplikasi namun CINTA lebih bagus kerana..
>> kronologi konflik rumahtangga Harris+Airin mudah difahami, mengejutkan, menyayat hati & sudah molek benar plotnya.. krisis suami-isteri ini adalah plot utama yg mmg cliche kisah cerai-berai tetapi mengujakan kerana ia mengupas andaian jika seorg isteri meninggalkan suaminya kerana jantan lain bertitle "my kind of man".. ia tamparan realiti kpd maskuliniti si suami.. wow!.. hebatnya bila si suami tidaklah memaki-hamun sumpah-seranah bagai nak rak kerana dia masih terlalu amat sayangkan isterinya.. Harris masih cuba membaiki & tiada dendam kesumat cuma kekecewaan yg amat sgt dgn soalan "why?" & masih membuka pintu hati & rumahnya utk Airin kembali.. perasan tak? plot konflik Harris+Airin itu sendiri sudah sgt berat utk mengisi 1/5 dr pecahan filem CINTA, sebab itulah watak Alisa hanya sekadar penyambung di antara mama+papa nya shj dan tidak perlu diberikan subplot yg keterlaluan..
>> berbeda benar dgn kroniknya konflik rumahtangga Gilang+Miranda yg dirumitkan lagi dgn plot Icha sendiri yg berpenyakit autisme!.. betul! saya kesian dgn nasib Miranda yg terperangkap & terpaksa kahwin krn bunting sblm nikah & kini dia hanya mahu 'keluar' dr kehidupan status isteri Gilang shj.. rasanya Miranda belum pasti bahagia di hujung cerita ini.. dia mungkin hanya mahu jadi ibu tunggal tanpa Gilang! itu shj!.. Gilang pula adalah watak tipikal suami yg amarah krn egonya sbg seorg suami telah dicabar lalu dia meletups! meroyan! merosakkan harta-benda di bilik tidur sendiri! seolah-olah lelaki di zaman batu walaupun kononnya lifestyle metroseksual man?.. duh!.. plot Icha yg autisme juga walaupun nampak penting tetapi ia jadi redundant kerana utk sebuah filem multi-plot/ensemble-cast yg dipecahkan kpd 5 cerita ia perlukan jalur cerita yg limited shj!.. plot Icha hanya sempat dicampakkan sbg satu beban 'bersama' Gilang+Miranda tetapi wujudnya watak Icha itu sendiri tidak berfungsi langsung utk 'menyambungkan' hubungan Gilang+Miranda ditambahkan lagi dgn kecacatan komunikasi Icha sendiri.. Icha hanyalah anak yg direbutkan seolah piala kemenangan utk siapa yg dapat?

Rama+Iin vs. Taufiq+Arianna - terus-terang bahawa saya lebih sukakan CINTA kerana faktor kejar-mengejar cinta Taufiq+Arianna lebih seronok utk diikuti berbanding Rama+Iin..
>> Taufiq jatuh cinta kpd Arianna sejak saat pertama kali dia terpandang wajah Arianna cuma penonton tidak pasti samada Arianna akan membalas cinta Taufiq kerana dia sedang mengejar Khalif.. kisah main tarik-tali, sorong papan-tarik papan & jongkang-jongkit di antara Taufiq+Arianna inilah yg menariknya sehingga ke akhir cerita mereka.
>> Rama & Iin pula mengejar cinta masing2 di awal cerita; Rama masih berangan ttg kakak iparnya/ex-awek, Iin pula mengejar kekasih gelapnya.. cerita pertemuan mereka sekadar random moment yg berhaluan sendirian.. kononnya di hujung cerita barulah tiba2 mereka jatuh cinta erk?.. ya! mungkinlah kehadiran Iin sbg pemangkin utk menyedarkan kebodohan Rama tetapi ia tidak bermakna Iin is the best replacement & tup2 terus jadi cinta sejati bagai?.. duh!.. ringkasnya, I don't care!

Nugroho+Lestari vs. Cikgu Elyas+Rubiah - saya tiada masalah dgn adaptasi pasangan ini dimana mereka hanya berubah lokasi, rupa & nama TETAPI saya lebih suka & dpt kesan bahawa keikhlasan watak Amin (cucu Cikgu Elyas) lebih nyata berbanding Arif (cucu Nugroho)..
>> Amin benar2 mahu beriya-iya menjaga datuknya tetapi penyakit alzhaimer Cikgu Elyas makin kritikal dan mesti dijaga rapi 24jam di rumah penjagaan pakar sedangkan Amin tahu dia tidak mampu kerana kerjanya sbg pemandu teksi.. kata kunci ialah Amin 'mahu menjaga tetapi tidak mampu'..
>> betul sama! plot utk Nugroho di akhir cerita juga disahkan alzhaimernya semakin kritikal menyebabkan Arif terpaksa menyerahkan datuknya ke rumah penjagaan pakar kerana dia hendak berkahwin seolah dia tidak mahu mengambil risiko utk menyara datuknya dgn kehadiran seorg isteri. Arif ada desakan individualistiknya sendiri.. dlm ertikata lain 'Arif tidaklah beriya-iya hendak menjaga'..

Tere+Awin vs. Azlan+Azura - hanya plot kedua pasangan ini shj yg competitive & complementing di antara kedua plot CINTA & LOVE.. jantinanya bertukaran fungsi, jln ceritanya sama tapi tidak serupa & menarik utk diikuti sbg sebuah filem pendek 1/5 dr filem masing2.. cuma spt yg saya katakan di perenggan atas no.1 tadi, plot Tere+Awin bergerak 'sendirian' tanpa berkaitan dgn cerita2 lain dlm LOVE tetapi plot Azlan+Azura perlu berhubungan dgn 4/5 cerita lain dlm CINTA..

Ringkasnya, filem CINTA seumpama 'sebuah istana yg cantik'.. manakala filem LOVE pula umpamanya sebuah 'rumah setinggan yg sesuka hati dipacak di tepi sungai menunggu banjir-kilat utk dihanyutkan'.. lalala!

The End.


http://www.themovielove.com/