Di ruang Basic Info laman sosial facebook selain Birthday, Sex, Religious Views dan Political Views; Relationship Status ialah identiti empunya akaun rakan-rakan dan keluarga yang wajib diambiltahu setiap saat setiap kali penggunanya log in. Filem ini cuba mengamati status yang tertera itu dari dalam dunia alam siber ke luar dunia nyata. Ia tidak pergi lebih jauh misalnya kesan facebook kepada dunia politik, agama, isu masyarakat atau ledakan informasi berguna (atau tak berguna).

Filem Relationship Status cuma bercerita tentang hubungan kelamin dan/atau kekeluargaan yang berlegar di kalangan warga digital jaringan sosial masakini yang berpunca dari facebook. Dalam ertikata mudah filem ini ialah pasal permasalahan dan/atau penyelesaian seksualiti moden masyarakat urban. Mungkin seabad yang lalu perkenalan, berkasih-kasihan, pertunangan, pernikahan, perkahwinan juga perceraian hanya dalam cakap-cakap mulut di kalangan orang yang terdekat, namun kini ia semudah tagging gambar/events/groups/pages dan status update "What's on your mind?" di facebook. Filem ini saya sarankan kepada pelajar yang mengambil subjek Sains Sosial untuk menontonnya sebagai kajian asas walaupun mungkin ia sekadar fiksyen dan mimikan realiti sahaja.

Struktur penceritaan filem ini secara ensemble seperti juga filem Love Actually (2003) dan Cinta (2006) tetapi ia tidak berpecah-pecah mengikut giliran seperti Berbagi Suami (2006). Ia berlegar dan berpusing serta berkaitan langsung dengan setiap watak. Titik mula filem ini berpusat di pejabat penerbitan milik Selina (Susan Lankester) dimana Dave (Gavin Yap) ditugaskan untuk menulis artikel sulungnya berkaitan dengan social networking di Malaysia. Seterusnya naratif filem ini berkembang melalui kronologi kisah-kisah hubungan (dan flashback) orang-orang di sekeliling Dave yang dipaparkan seolah-olah kajiannya untuk isikandung artikel itu. Walaupun saya merasakan bahawa kaitan kesemua watak seakan sangat-sangat 'kebetulan' tetapi ia masih boleh diikuti kerana lakonan bagus setiap pelakonnya (yelah! aku punya ulasan macam klise sangat kan? tapi betul hokeh!)

Terus-terang untuk sebahagian besar durasi awal filem ini, saya rasakan ia agak klise dan nampak amatur (dan macam nak bosan hahaha!) tetapi lama-kelamaan ia perlahan-lahan menjadi masuk akal kenapa dibikin sebegitu. Maksud saya, mungkin dengan cara suntingannya yang hanya intercut babak-babak ber-FB, perbualan telefon bimbit dan flashback yang menyumbat semua exposition untuk memperkenalkan isu pokok hubungan masing-masing; percintaan, break off, rumahtangga, cerai-berai dan kematian. Maka apabila fasa cerita di pertengahan mula menghurai dan mencari resolusinya ke penghujung, ia semakin menyeronokkan.

Produksi kecil (aku lebih suka sebut kecil dari sebut indie) filem ini telah mencuba sedaya-upaya dan sebaik-baiknya untuk membikin karya filem yang ditulis, diarahkan dan disunting sendiri oleh Khairil M. Bahar (aku akan tunggu filem-filem seterusnya dari dia!) Saya rasakan ia sudah cukup besar dan bagus untuk diberikan tahniah. Filem ini tidak menuntut kemestian nilai komersial yang mesti pecah panggung tetapi ia berdikari sendiri dan tak mustahil menjadi rujukan di masa akan datang untuk filem-filem tempatan yang mengambil latar social network sebagai idea asasnya. Mungkin telefilem tempatan juga sudah ada naratif berkaitan facebook (ada ker?) seperti juga filem Klip 3GP (2011) tahun lepas tetapi menyorot kesan teknologi/thriller dari internet. Filem ini ialah dramanya khusus kepada facebook. Muzik latarnya pun sedap-sedap tau! Sejujurnya saya menyukai filem ini. Kau tontonlah sendiri mulai 5 Jan 2012 di pawagam digital TGV yang terhad yer! Kau sebarkanlah dalam facebook/twitter/myspace/friendster/tumblr/hi5 dan mface! hah!

Ringkasnya, filem arahan menceritakan post-FB yg mula mempengaruhi pola hubungan dlm masyarakat urban? ~ @ajamiha



*ulasan2 lain:
tontonfilem
dramaticdurian