Selasa, 25 Disember 2007

astro oasis - channel 106


Astro OASIS is the first Malaysian channel dedicated to Malay lifestyle with Islamic values programme. It has a wide variety of programs ranging from lifestyle to travel and documentaries. Provides a window into other Islamic worlds including programs that give an insight into other Islamic cultures and countries from around the world.
Salaam..
Saluran ini dilancarkan 13 Oktober 2007 yang lalu. Ia bersiaran 24 jam dimana Bahasa Melayu menjadi keutamaan. Kalau ada rancangannya dalam bahasa asing, pastinya ada sarikata Bahasa Melayu. Isinya memang padat berasaskan agama Islam dari program kanak-kanak sehinggalah untuk peringkat dewasa setua-tua manusia. Ada drama, ada drama bersiri, ada dokumentari, ada ceramah agama, ada majalah dan 1001 lagi! Saya sebenarnya menunggu reaksi blogger-blogger pejuang moral atau penghentam program tv dan wayang yang semakin hari semakin meriah mengkritik industri seni tanahair yang dilabelkan sebagai terlalu mementingkan hiburan hakiki semata-mata untuk memberi respon kepada saluran ini. Apatah lagi tatkala Anak Halal dikecam hebat di sebuah blog semenjak minggu lalu di pagi Hari Raya Haji! Nampaknya sudah kebiasaan agaknya untuk kita mengkritik pada benda yang buruk-buruk sahaja! Tapi bila sudah diusahakan yang baik-baik, mungkin orang tak nampak atau buat-buat tak nampak? Jadi biarlah saya sendiri yang promosikan saluran ini, lagipun ia datang dari tempat saya mencari rezeki yang halal untuk keluarga saya. Jadi jangan lupa ya! Tekan nombor 106 di alat kawalan jauh astro kamu sekejap lagi! ;-)
Wassalam.
p/s: errr.. saya dah cakap tak yang Mawi & Heliza sebagai duta Astro Oasis?.. huhu!

Rabu, 19 Disember 2007

ANAK HALAL - Amukan Realisme Osman Ali

UPDATED: 9/12/07
Anak Halal ialah momen rehat sebentar kelajuan usia untuk menilai samada hidup kita lebih beruntung atau semalang mereka? ~ Ajami Hashim.131207

AMARAN: ULASAN INI ADA SPOILER!!!

Salaam.. Ini ulasan peribadi saya. Kalau kamu tidak setuju atau menginterpretasi filem ini dari sudut lain samada berdasarkan kepandaian ilmiah atau kepakaran membikin filem oleh anda, itu hak kamu dan ini hak saya! Tiada yang semuanya benar atau khilaf walaupun mungkin tafsiran saya atau kamu TIDAK serupa dengan isi sebenar yang hendak Osman Ali ceritakan!.. atau yang kamu fikirkan! Ia cuma sebuah filem!!!

Salah satu agenda sesebuah filem ialah propaganda dan lihatan peribadi pembikinnya tentang sesuatu perihal yang sudah lama terpendam bak gunung berapi dalam rembesan ingatannya! Anak Halal ialah apertur luas dan mikroskop khusus Osman Ali mengamat-amati punca dan akibat beberapa masalah sosial asas dalam masyarakat. Itu sahaja! Ia sememangnya kudis-kudis klise yang sudah diceritakan sebelum ini berkali-kali dalam pelbagai bentuk dan format. Jadi kenapa Anak Halal ini gah benar diwayangkan dan riuh sangat diwar-warkan sebagai yang terbagus?

Generally, great writers are not eclectic. Each tightly focuses his oeuvre on one idea, a single subject that ignites his passion, a subject he pursues with beautiful variation through a lifetime of work. ~ Story by Robert McKee (ms. 98)

NARATIF

struktur:
Anak Halal ialah sebuah cerita linear melewati 3 time-frame jangka hayat Indraputra - bayi, kanak-kanak dan dewasa. Tiada flashback yang berjela-jela untuk meyakinkan khalayak tentang apa, bila, siapa, kenapa dan bagaimana? (err!.. sebenarnya Hisham ada flashback sekejap di belakang filem ini). Mukadimahnya cuma backstory pantas yang dikongsi oleh Hisham, Mariam, seorang bayi comel yang tidak tahu apa-apa dan sepasukan polis (sistem sah). Kemudian dilompatkan ke zaman kanak-kanak Putra dan Jo yang ditimbulkan tiba-tiba di atas bumbung diikuti beberapa babak Mariam yang sudah pulih? (kasih-sayang mampu mengubah orang siuman ke gila atau sebaliknya kan?). Kisah besarnya ialah real-time hari ini iaitu cerita realisme subculture sekelompok terpencil anak-anak muda generasi masakini di Kuala Lumpur yang sebenarnya terpecah kepada 2 kumpulan protagonis dan antagonis, baik dan jahat. Di dalam keduanya pula, setiap individu bergerak sendirian secara mental dan fizikal, rohani dan jasmani dalam rentetan jalan hidup masing-masing yang bergerak ke depan dimana ia berkaitan sesama sendiri dari awal cerita ke klimaknya. Genrenya ialah 'drama sosial' - sebuah analisa serius permasalahan masyarakat yang dipilih khas oleh Osman Ali secara di-dramatik-kan dan di-fiksyen-kan untuk kesesuaian tontonan (cinta dan aksi) dari awal ke tengah penceritaan lalu diakhiri dengan puncak selesaian secara balasan terus bak peribahasa alang berjawab, tepuk berbalas, alang dijawat, tepuk dibalas!

asuhan:
Plot pertemuan tanpa jangka yang terpaksa dan terdesak di antara Hisham (Rosyam) dan Mariam/Bonda (Mislina) adalah 'bingkai' Anak Halal yang membuka dan menutup, memula dan mengakhiri, mencetus dan meletus! Mereka disuakan dalam kelam-kabut - wrong time! wrong place!.. Perjumpaan itu adalah titik mula dalam satu torehan kehidupan yang ditemukan semula pada titik yang sama membentuk sebuah bulatan/putaran karma merentasi masa. Adakah ulangan bebanan bala dan bencana yang ditanggung oleh Putra (Farid) seolah-olah saka buruk iaitu dosa ayah yang diturunkan kepada anaknya? Mungkin juga! Apatah lagi bila memikirkan beban hutang kepada along oleh ayah Erzan (Adi) dan Milya (Farah) yang kini mereka warisi secara terpaksa. Namun begitu, saya melihat salah satu isi sebenar Anak Halal ialah nasib seseorang manusia yang dipilihnya sendiri tanpa menyalahkan siapa dan apa sahaja onar di atas atau sebelumnya (ayah). Kenapa? Kerana semua manusia diberikan akal fikiran yang waras (bukan OKU) untuk mencorakkan sendiri hala tuju hidupnya bergantung kepada limitasi sumber survival seseorang individu. Tidak adil rasanya untuk menyalahkan apa-apa kekurangan pada diri kita di bahu orang lain (mahupun keluarga sendiri). Anak Halal salah satu agendanya cuba membentangkan situasi bak main tarik tali ini dalam dua pandangan sisi yang memakan masa bertahun-tahun ke arah satu konklusi dalam sekelip mata. Maksud saya, Hisham sepanjang durasinya di penjara sudah tentu menyalahkan dirinya sendiri seandai anaknya terbiar kerana menyerahkannya kepada seorang wanita yang jelas kurang siuman. Putra pula hakikatnya tidak pernah menyalahkan Hisham kerana baginya hanya Mariam/Bonda sahaja yang wujud dalam ingatannya untuk beberapa tahun zaman kanak-kanaknya. Cuma di titik akhir Hisham, Mariam dan Putra dipertemukan semula ia adalah momen ironi kepada titik mula filem ini. Seolah-olah ia adalah hukum karma di dunia kerana perjumpaan ketiga-tiganya kali ini bukan 'pemulangan' semula anak kepada ayah dalam bentuk percantuman semula kasih yang terpisah tetapi 'pembalasan' tanpa sedar kerana mengabaikannya dari anak kepada ayah! Anak Halal masih asasnya adalah balik kepada soal tanggungjawab seorang pengasuh (punca). Secara ayat mudah, sekiranya kita tersalah asuhan keturunan sendiri, akibatnya akan kembali kepada siapa yang menjadi penjaga? Secara sambil lalu Anak Halal melalui sub-plot Bu Leha (Kartina) dan anaknya Johanna (Maya) yang sama-sama berniaga buah-buahan sebagai analogi hubungan positif penjaga-jagaannya. Bagaimana pula dengan plot Mariam dengan Putra dan Jo/Ana? Pada pendapat saya, pertalian bukan darah daging di antara seorang wanita kepada dua orang kanak-kanak sebagai metafora dimana kadangkala kasih-sayang bukan keturunan sendiri lebih akrab dan bermakna sehingga 'men-siuman-kan' kembali seorang yang gila-gila! Ia seakan menyindir institusi kekeluargaan moden dan mewah yang gagal. Teguran Anak Halal ini dicerminkan sejelas-jelasnya dalam sub-plot politikus Datuk Farid (Tarmimi) dan anaknya Atikah (Fasha). Hancur! Walau hanya ada anak tunggal dan di kelilingi 1001 materialistik hubungan mereka berkecai-kecai dan berderai-derai terhempas menjadi serpihan paling hina!

moralisasi:
Adakah Osman Ali seorang moralis? Adakah Anak Halal bersifat didaktik? Adakah Osman Ali melalui Anak Halal melakukan didaktisme? Kamu tonton, dengar dan nilai sendiri dari 3 bahagian wawancara saya dengan beliau:


NOTA:
Saya tidak akan mengupas mengenai drug abuse & gangsterism dalam Anak Halal kerana Osman sudah ceritakan semuanya dalam sesi soal-jawab youtube di atas!

A great work is a living metaphor that says, "Life is like this." The classics, down through the ages, give us not solutions but lucidity, not answers but poetic candor; they make inescapably clear the problems all generations must solve to be human. ~ Robert McKee

UPDATED: 19/12/07
PERWATAKAN

PELAKON/WATAK:
FARID KAMIL sebagai INDRAPUTRA
MAYA KARIN sebagai JOHANNA
FASHA SANDHA sebagai AMIRA ATIKAH
ADI PUTRA sebagai ERZAN
RAJA FARAH sebagai MILYA
BRONT PALARE sebagi DANIAL
ROSYAM NOR sebagai HISHAM
REMY ISHAK sebagai SHAH
JEHAN MISKIN sebagai IJAM
ZULHUZAIMI sebagai TAJUL
FAUZI NAWAWI sebagai JEFF
FIZZ FAIRUS sebagai LUD
KARTINA AZIZ sebagai BU LEHA
MISLINA MUSTAFA sebagai MARIAM
DATO’ AZIZ SATAR sebagai PAK ALI
AHMAD TARMIMI SIREGAR sebagai DATUK FARID

Anak Halal bercerita secara berkumpulan iaitu ensemble cast - grup protagonis: Putra, Jo, Erzan, Milya, Danial, Shah dan Atikah; grup antagonis - Tajul, Jeff dan Lud. Di antara kedua grup ini ada sub-watak di tengah kedua kumpulan iaitu Hisham, Mariam, Datuk Farid dan Ijam. Sementara watak-watak rencah ialah Datuk Farid, Bu Leha dan Pak Ali. Kerana itulah kadangkala penonton tercari-cari siapakah hero dan heroin sebenarnya filem sebegini? Ok! Mungkin yang ketara ialah ketua geng baik Anak Halal ialah Putra tapi siapakah heroinnya? Johanna atau Atikah atau Milya? Juga soalan siapa ketua jahat samada Hisham atau Tajul? Apa-apa pun, bagi saya kesemua watak berkaitan sesama sendiri kerana rantaian aksi-reaksi setiap plot dari awal cerita. Ia adalah naratif secara chain-reaction - apa sahaja yang dibuat oleh mana-mana watak akan mencetus tindak-balas oleh watak yang lain.
punca
Hisham ialah punca. Seandainya Hisham orang baik-baik bekerja secara halal maka tiadalah Anak Halal. Tindakannya menyerahkan Putra kepada Mariam adalah mulaan kisah panjang snowball effect selepasnya. Bila dilihat dari keseluruhan naratif Anak Halal, Hisham juga adalah punca/dalang utama konflik dalam Anak Halal melalui protege nya iaitu Tajul walaupun Hisham hanya dikedepankan semula di pertengahan cerita. Dalam erti-kata lain, kehidupan Putra dan rakan-rakannya hanya aman-damai semasa Hisham dalam penjara. Cuba renungkan semula, seandainya Hisham benar-benar insaf selepas dipenjarakan, dia dan Mariam akan menemui Putra suatu hari nanti - cerita habis.. they live happily ever after!
mangkin
Erzan dan Atikah ialah mangkin. Sebenarnya watak Erzan ialah katalis sebenar yang menggerakkan kisah Anak Halal. Sekiranya Erzan mampu menyara pembelajaran Milya dan membayar semua hutang along si Tajul melalui jualan burgernya, Anak Halal akan statik dan berputar dalam rutin yang sama. Tiada konflik! Cerita tamat! Kerana itulah, di pertengahan cerita watak Erzan lebih menonjol dari Putra apatah lagi dia juga adalah penyambung semula plot Putra-Atikah di bawah jambatan. Atikah pula adalah watak luar yang memasuki geng Putra secara kebetulan (ya! saya tahu ada ramai blogger/penonton yang tak puas hati dengan perkataan 'kebetulan'! huhu!) Atikah menjadi bucu tambahan cinta 3-segi Putra-Jo-Atikah. Dia merumitkan kerahsiaan perasaan dalam hati Jo. Atikah kacau daun! Saya sukakan watak Erzan dan Atikah sebagai pemangkin memobilisasikan watak Putra yang perlahan dan sama setiap hari.
tunjang
Putra ialah tunjang. Dia pasif dan introvert di awal cerita. Putra memegang prinsip itu iaitu hidup aku pilihan aku! kerana besarnya dia dengan apa yang ada sebagai anak yatim yang berdikari dan anak angkat kepada Mariam/Bu Leha sahaja. Kerana itulah Putra tidak pernah bergantung kepada sesiapa secara luarannya dan dia adalah dia sendiri! Watak Putra agak membosankan di mulaan cerita kerana dunianya hanya ada Jo, Bu Leha, Erzan, Milya, Danial, Shah dan Pak Ali. Putra sering dalam mode 'selamat' dalam apa juga situasi walaupun dia adalah tunjang watak yang diikuti dari awal ke akhir naratif Anak Halal. Perwatakannya hanya berkembang setelah Erzan dibunuh dan Atikah mati. Adakah watak Putra seolah-olah wakil Hisham yang cuba mensucikan diri dari kejahatan terdahulunya tetapi gagal kerana Hisham sendiri yang memporak-perandakan hidup Putra melalui madness Tajul? Juga adakah Putra seakan-akan Jebat moden? Yang pasti Putra adalah taiko geng protagonis.
kontra
Tajul, Jeff dan Lud ialah watak-watak kontradiksi/antagonis berkumpulan dalam Anak Halal. Tiada mereka, maka naratif filem ini akan berlegar pada titik yang sama! Jika diamati benar-benar, ketiga-tiga watak seakan monotoni melalui sifat jahat dan kehitaman perangai mereka. Yang menariknya, walaupun digeruni tetapi watak-watak ini diwarnai dengan perlakuan jokers mereka.
kelabu
Ijam dan Mariam adalah watak-watak kelabu Anak Halal. Walaupun Ijam seorang drug pusher, dia masih ada sifat kasihan kepada Erzan dan Atikah. Meskipun perwatakan sebegini seakan 'membela' syaitan seperti Ijam, penonton akan cepat-cepat mem-padan muka-kau! apabila Ijam sendiri kecundang dengan pekerjaannya sendiri. Watak Mariam juga kelabu di akhir cerita kerana kesanggupannya tinggal bersama godfather penyangak iaitu mentor kepada Tajul? Kedua-dua watak Ijam dan Mariam hanya perlu ditonton dan dikasihani kerana keterdesakan hidup mereka. Tetapi keduanya bukan figura yang digalakkan untuk dicontohi?
sidekick
Jo ialah sidekick utama. Milya, Danial dan Shah ialah pembantu sidekick! (boleh???) Kesemuanya macam belangkas! Sekali-sekala, watak Jo seakan menenggelamkan semua watak dengan ke-tomboy-an nya! Itu sahaja! Tidak dinafikan bahawa watak Jo adalah silaturahim kesemua watak geng protagonis! Jo juga adalah cermin baik-baik watak Atikah. Jo adalah backup kepada Putra iaitu tukang check and balance setiap perlakuannya. Malah Jo ialah saviour Putra di akhir cerita dengan bantuan sepucuk pistol! Milya pula seperti juga Jo berfungsi sebagai backup/check and balance/saviour untuk Erzan dengan tambahan iaitu Milya juga adalah vengeance kematian abangnya. Danial dan Shah pula ialah masculinity Anak Halal dari latar kerja dan perwatakan jantan sejati mereka berdua ala-ala lelaki Melayu terakhir! (Bront & Remy misti suka nih! huhu!)
rencah
Bu Leha, Datuk Farid dan Pak Ali adalah rencah yang mewarnakan lagi filem Anak Halal. Ketiga-tiganya walaupun cuma seakan cameo dalam filem ini, tetapi kesekejapan munculnya mereka menjadi sendi-sendi naratif yang menyambungkan dan mengelokkan lagi plot Anak Halal. Bu Leha ialah godmother geng protagonis. Datuk Farid ialah wakil orang-orang kaya yang silap. Pak Ali pula ialah metafora Putra seandainya dia tetap kekal jadi orang yang pasif sampai ke tua!

UPDATED: 26/12/07
LUBANG-LUBANG ANAK HALAL?

kebetulan?
Story creates meaning. Coincidence, then, would seem our enemy, for it is the random, absurd collisions of things in the universe and is, by definition, meaningless. And yet coincidence is a part of life, often a powerful part, rocking existence, then vanishing as absurdly as it arrived. The solution, therefore, is not to avoid coincidence, but to dramatize how it may enter life meaninglessly, but in time gain-meaning, how the antilogic of randomness becomes the logic of life-as-lived. ~ Robert McKee

Kebetulan demi kebetulan ada dalam Anak Halal? Benar! Betul! Lalu ia bersalah dan mesti dihukum kerana melanggar adat atau tatasusila penceritaan? Sebenarnya sesuatu kebetulan dalam apa jua naratif samada lisan, tulisan atau audio-visual (filem/tv) hanya dikesan setelah seseorang penonton balik ke rumah lalu termenung sebelum tidur atau bila bertekak dengan kawan yang sama menonton atau mungkin yang diimbas semula oleh seseorang pengkritik filem apabila hendak memulakan tulisan kritisnya! Betul tak? Kerana semasa menghayati sesebuah penceritaan, penonton akan mengikuti apa yang dipaparkan babak demi babak yang akan mencetuskan 1001 emosi; suka, duka, marah, benci, seram, kelakar mahupun bosan! Mereka tiada masa untuk memikirkan logika secara mendalam (kecuali kepada penonton intelektual yang akan menganalisa satu persatu salah/silap sesebuah cerita). Ini bukanlah bermakna saya menghalalkan dan sukakan semua kisah yang wajib ada sesuatu kebetulan, tapi pada pendapat saya, sesuatu kebetulan itu adalah mainan biasa dalam setiap cerita. Apa juga cerita!

deus ex machina?
Ya Anak Halal memang ada! Cuma ia bersebab! Saya senaraikan sahaja mana yang saya ingat:
1. Jeff hendak memecahkan kepala Putra dengan sisir besi >> Hisham tiba-tiba muncul menghalang! Perasan tak, semasa pergaduhan Jeff-Putra, ada kelibat manusia di latar belakang yang kabur iaitu Hisham.
2. Tajul hendak menembak kepala Putra >> Jo tiba-tiba menembak Tajul! Tentu kamu ingat semasa aksi campak-mencampak pistol, Danial adalah orang terakhir yang memegangnya lalu mencampakkannya pulake arah Jo.
3. Hisham hendak menembak kepala Putra >> Jo tiba-tiba menjeritkan nama 'Putra' sekuat hati! Hisham 'terpegun' mendengarnya lalu Putra merampas pistol dari Hisham lalu.. banggg!

KESIMPULAN

Saya sukakan realisme Anak Halal! Kalau kamu benci, itu hak kamu!.. Ini hak saya!

TAMAT

Isnin, 17 Disember 2007

ANAK HALAL vs. BLOGGER HALAL?

Ahad~16 Dis 2007~4:50petang

Seramai 13 orang blogger, seorang moderator dan my pro telah berkampung di GSC Pavilion (termasuk tuan tanah sendiri) menonton Anak Halal semalam. Ini adalah aktiviti 'tanpa sedar' & 'sukarela' (tak taulah dalam hati diaorang?) anjuran saya untuk menghargai persahabatan blogging sesama kami sebelum ini di alam maya (yang kadang-kadang boleh menyebabkan love+hate cyber war, civilize/uncivilize debating or friendly backstabbing! huhu!). Semuanya saya pilih sendiri atas dasar ke-kreatifan penulisan atau kritikan 'membina' mereka mengenai dunia perfileman! Serius! Diaorang ni semuanya pakar dalam 'melihat' wayang gambar atau sekadar 'menonton' wayang gambar sambil makan popcorn! Tak percaya? Sila klik pautan-pautan berikut cuma mungkin ada yang tengah menaip kot atau.. diaorang tak akan tulis apa-apa!!! sebab aku memang TAK WAJIB kan apa-apa syarat untuk WAJIB TULIS pun!!!.. larriikkk!!!

judd
waiem
wenk
saharil
kekure

p/s: Bront Palarae dan Remy Ishak sebenarnya ikut serta memeriahkan majlis selepas tayangan tersebut! (matilah tetiba cast Anak Halal sambut kat luar panggung?)

Rabu, 12 Disember 2007

ikhlas dari hati..


A great work is a living metaphor that says, "Life is like this." The classics, down through the ages, give us not solutions but lucidity, not answers but poetic candor; they make inescapably clear the problems all generations must solve to be human. ~ Robert McKee

Terima kasih sahabat.. karya terbaik kamu mampu mengubah persepsi, harapnya dihormati, kekallah diingati.. aku benar-benar suka!

Jumaat, 7 Disember 2007

Malam Gala Filem ANAK HALAL

Salaam..

Tahniah Osman Ali & Tayangan Unggul kerana akhirnya ANAK HALAL dipanggungkan secara rasmi. Tapi kamu di luar sana tunggu minggu depan 13 Dis untuk tayangan umum di seluruh negara! Majlis malam tadi satu petanda yang positif. Kenapa?.. kerana ada beberapa 'keanehan' di Malam Gala-nya itu:

1. Bilangan jemputan di atas kertas 'melebihi' jumlah tempat duduk di dalam panggung utama GSC! Sebenarnya jemputan rasmi telah ditentukan oleh Tayangan Unggul berdasarkan kaitan yang khusus untuk ANAK HALAL iaitu pekerja filem dan pelakonnya, pemberita, penaja, selebriti dan VIP. Tetapi menurut mereka ada ramai lagi yang 'menawarkan' diri untuk menghadirinya tetapi terpaksa ditolak secara baik kerana sudah penuh! Mungkinkah war-war respon dari tayangan khas ANAK HALAL sebelum ini di FFM (Pulau Pinang), beberapa institusi pengajian tinggi dan yang terbaru di KLIFF07 menyebabkan orang hendak menontonnya lagi dan lagi dan lagi.. agaknya lah!

2. Semasa sesi soal-jawab pemberita dengan penerbit, pengarah dan pelakon-pelakonnya, soalan bertubi-tubi tertumpu kepada Osman Ali sahaja mengenai isi (naratif) ANAK HALAL. Bukanlah saya hendak buat cerita, sungguh!.. berbanding dengan tayangan perdana filem yang pernah saya hadiri sebelum ini, selalunya pengarah agak 'terkebelakang' berbanding dengan pelakon untuk ditanya itu dan ini. Tidak! Saya tidak bermaksud bahawa pelakon ANAK HALAL bukan penting, tetapi agaknya pemberita yang hadir merasakan Osman Ali adalah tok dalangnya yang benar-benar menjadi tunjang kebagusan filem ini. Namun sejujurnya, pada pendapat saya lakonan ensemble cast ANAK HALAL betul-betul menghidupkan ceritanya. Nanti kemudian saya ulas lanjut filemnya ok?

3. Saya rasa bangga. Bangga sangat! Tak tahu kenapa? Mungkin saya bias? Mungkin.. Tapi saya betul-betul rasa bangga dan seronok!.. ya! saya tambah satu lagi iaitu saya rasa seronok sangat sehabis menonton filem ini.. bangga dan seronok macamana?.. entah!.. mungkin kamu mesti tengok sendiri dan rasa yang lain pula?.. mana tahu nanti kamu rasa manis, pahit, masam, kelat.. apa-apalah.. haaa! lagi satu, saya rasa sedih sikit-sikit.. errr! banyak kali juga di beberapa babak.. tapi saya buat-buat kononnya mata pedih.. entahlah.. campur-baur rasa itulah buat saya jadikan 'keanehan' no-3!

Balik kepada acara malam tadi, temanya UNGU dan PUTIH sebab CELCOM X-PAX jadi penaja rasmi. Mulanya saya ingatkan filem ini gunakan warna khas untuk maksud 'halal'.. Tapi rupanya kerana itu warna korporat penaja.

Akhir kata, TAHNIAH untuk Osman Ali, Tayangan Unggul dan terutamanya semua pelakon yang samarata penting dalam ANAK HALAL.
youtube di atas: ucapan aluan dari Osman Ali.. dengar betul2 coz 'blogger' disebut! huhu!

seorang blogger & seorang kawan kepada blogger tersebut!

ajami: wa cayalah sama lu bro!

TRIO THE JARI SIGN!

sofi: method aku berlakon dari 'hujung rambut sampai hujung kaki' tau!

bront: bro! gua nyanyi 'halal haram' okeh tak?

ajami: lalala..

nama Sofi Jikan juga disebut dlm youtube di atas tapi dia 'hilang' dlm ANAK HALAL.. kenapa?.. buka laa youtube tu!.. Bront Palarae pula menggalakkan 'world-peace'.. manakala Sofi Jikan tengah 'in character' untuk filem akan datangnya!.. tapi tak taulah filem rock-kapak ker haper???.. huhu!

ajami: pot! pet! pot! pet! lalala..

osman: err! lari skit!

gaya: yap! falsetoo ke laut! AF6 kan?

osman: errr! i mengumpatlah.. bukan menyanyi!

osman & gaya: really???

gaya: masuk blog u ni glamer ker?

ajami: blog i tak! actually i yg giler glamer! huhu!

maya: pic awak ni nampak jam saya tak?

farid: &*^%$#@ [in character Indera Putera]

fasha: bang! banyak ker gosip psl i kat CARI?

remy: ohh! kau lah 'ajami'.. aku hengatkan reporter!.. aku baca review kau tau!

ajami: sure ramai nak comolot dgn kau!

sila klik gambar di atas utk ke gossips CARI! larriikkk!

NOTA:

Dlm reramai tetamu, saya tercari-cari seorg blogger yg sama-sama menonton rough-cut ANAK HALAL bulan Mac yg lalu.. rupa2nya dia ada event batu permata!!!.. huhu!.. blogger yg ini & blogger yg itu & blogger yg sensasi ni pun tak ada gak!.. cuma blogger yg sedang berkempen TAK NAK sgt bz giler buat liputan utk Galatv Astro Awani!

Selasa, 4 Disember 2007

BUAL SANTAI: Ajami & Osman Ali [pt.1]





Di Sudut Gelap Mentari - Maya Karin [Anak Halal ost]
berkecai hati terhempas tak bersambung
sendiri ku pungut cebis derainya
bersama raga nan hampa melara
ku hanyut terbiar dalam gelora
ingin benar ku jadi milikmu
hingga akhir masa kita bersama
namun mimpi dan hakikat berlaga
nurani ku jua jadi mangsanya
lalu ku pergi membawa diri ini
ke sana menjauh
mencari teduh di sudut gelap mentari
merawat kembali serpihan hati
di gelap mentari
hanya kau yang lebih tahu mahu mu
perasaan mu tak bisa ku paksa
keputusan mu yang pedih menyiksa
hanya mampu ku berdiam terima
lalu ku pergi membawa diri ini
ke sana menjauh
mencari teduh di sudut gelap mentari
merawat serpihan hati
tiada ruang redup teduh buatku
menghuni tanpa ada bayangmu
melingkari hidupku
sungguh aku menyintai dirimu
namun hati mu tak bisa ku paksa
keputusan yang terlalu menyiksa
hanya mampu ku berdiam terima
lalu ku pergi membawa diri ini
ke sana menjauh
mencari teduh di sudut gelap mentari
merawat kembali serpihan hati
di gelap mentari
di gelap mentari

Jumaat, 30 November 2007

SUPERPAKCIK #1

Salaam..
Ini cobaan pakcik kali pertama menghasilkan sebuah drama siri blog utk tatapan anak2 pakcik: Aliff Eiman (5) & Awal Amien (2). Idea asal teknik naratif sebegini datangnya dari blog ray [presiden dafifc]! Cerita dia lagik best dari pakcik punya! Huhu!.. so, yg pakcik punya nih adalah cerita syok sendiri TANPA sebarang kaitan dgn yg masih hidup atau yg sudah mati. Rating: "U" - untuk tatapan umum! [matilah ray punya 18SG - For 18+ with non-excessive violent/ horrifying scene katanyaa!!!] Tajuk siri nih ialah "SUPERPAKCIK" yg akan menentang segala-bagai raksasa utk kesejahteraan toy2 yg lain! [mesti ada moral story! nanti anak2 pakcik jd violent!.. huhu!].. Jadi, pakcik persembahkan ep#1:

"Superpakcik vs. Raksasa Jakunta"

Ini ialah SUPERPAKCIK yg suka mendengar cd & menulis blog!
[jari director tak sempat nak mosaic!]
Di antara cd terbaru yg SUPERPAKCIK beli ialah Anuar Zain, Diddy & Taufik Batisah!
[sempat buat product placement tuh!]
SUPERPAKCIK tinggal bersama anak2 angkatnya: ZOPPA dan 6 org kerdil ASKAR HIJAU [ala2 hobbits gituh!]
SUPERPAKCIK paling sayangkan ZOPPA coz dia pandai membuat lawak & menyanyi
setiap malam, SUPERPAKCIK tidur bermanja-manja dgn mereka [speku/sesuatuh sgt!!!]
pada suatu hari, ZOPPA telah di-kidnap oleh RAKSASA JAKUNTA [seekor raksasa yg giler koser & nak jadikan ZOPPA hamba abdinya.. motif???]
SUPERPAKCIK dah pening kepala sehingga terpaksalah ASKAR2 HIJAU memicit kepalanya dgn minyak gamat!
lalu SUPERPAKCIK meminta bantuan UNTA-AMBANK yg boleh menyorokkannya & ASKAR2 HIJAU dlm perut utk menipu RAKSASA JAKUNTA [ala2 citer TROJAN gituh!]
UNTA-AMBANK pun menemui RAKSASA JAKUNTA konon2 nak tompang kencing.. ZOPPA kelihatan sedang dikurung dlm tupperware ajaib [ala2 jadi hiasan]
tanpa disedari oleh RAKSASA JAKUNTA.. SUPERPAKCIK & ASKAR2 HIJAU menyerangnya dari belakang!
lalu, ASKAR2 HIJAU pun membelasah RAKSASA JAKUNTA sesedap rasa! [amik! kau!]
SUPERPAKCIK pula membuka tupperware itu lalu melepaskan ZOPPA
dan mengurung RAKSASA JAKUNTA ke dlm tupperware itu pula! [padan muka!]
akhirnya, SUPERPAKCIK dan anak2nya kembali bahagia!

TAMAT


MORAL CERITA:
Jangan nak giler koser & bermegah-megah sekiranya kita diamanahkan utk menjaga sesuatu kerana mungkin ada org lain yg lebih giler koser dr anda & mempunyai pengikut yg ramai! [mcm tak seiring jer dgn citer kat atas! huhu!.. larriikkk!!!]

Isnin, 26 November 2007

BUAL SANTAI: ajami & taufik batisah

blogger lain yg jumpa taufik:
PART 1

PART 2

PART 3


Salaam..

Inilah yg dikatakan nasib! Lain yg kita rancang, lain pula yg jadi!.. Khamis lepas saya terima sms dari Silverose lagi sekali. Kali ini bukan jemputan utk meroyan kat RADIO24 macam yg lalu. Tapi pelawaan samada saya hendak mewawancara Taufik Batisah selepas dia bersiaran langsung di RADIO24!.. Saya mulanya agak keberatan kerana saya belum membeli cd album pertama Taufik utk pasaran Malaysia! Nanti takut juga ala2 tak cukup informasi tapi gatal nak interview artislah kan? Huhu!.. Namun bila memikirkan bahawa ia satu peluang yg mungkin sukar saya dapat lagi di masa akan datang, saya kata: "Ok! but i kena beli cd dia dulu nak dengar lagu2 dia.." Maka petang tu jugak saya ke Central Market membelinya [review penuh - akan datang coz kena dengar seminggu dulu!] Pagi semalam janjinya saya akan diberikan peluang utk bersembang dgn Taufik Batisah semasa rehat utk siaran berita pukul 11:00 pagi. Taufik akan bersiaran mulai pukul 10:30 pagi hingga 11:30 pagi. Pukul 9:00 pagi saya dah berkereta dari rumah menuju ke Wangsa Maju utk mengambil kawan saya, Naz yg juga katanya die hard fan Taufik dimana tujuan saya ialah utk dia tolong ambik gambar. Tapi.. saya terlupa!.. pagi semalam ada cubaan perhimpunan kaum India kat area pejabat kedutaan! So byk jln ditutup oleh sekatan polis! Hayooo! bayangkan kami terpaksa berpusing-pusing sekitar KLCC beberapa kali utk mencari jln ke bangunan BERNAMA di jln tun razak!.. Masa tu dah pukul 11:00+ pagi.. Silverose telefon, lalu saya kata tak apalah kerana dah tak sempat nak sampai. Kami hampir berpatah balik ajer. Tapi Silverose cakap, staff Galaxy Music [Msian distributor] mahukan saya jumpa Taufik jugak walaupun sekejap. Mmm..

a famous singer & a not-so-famous blogger

Dipendekkan cerita, pukul 11:30 pagi barulah kami berjaya sampai ke BERNAMA. Agak tersipu-sipu kontrol hensemlah kononnya kami berdua masuk pejabat RADIO24. Bestlah dpt kenal2 dgn staff RADIO24 - anchor Kam Kamaruddin & asst. producer Rahayu Nordin [aku terlupa nak amik pic dgn korang! sori erk!].. Miss Goh, Marketing Manager utk Galaxy Music memang sporting. Actually saya cakap kalau tak dapat interview Taufik, saya nak ambil photo ajer dan review album dia kemudian. Tapi itulah namanya nasib baik.. tetiba Goh pelawa saya mewawancara Taufik dlm kereta masa perjalanan ke RTM utk satu lagi sesi radio. What?.. Cool!.. Saya kata ok ajer! Nasib baik saya bawak Naz! So, dia driving ikut kat belakang kereta Galaxy Music. Jadi, selama hampir 30 minit saya mendpt peluang eklusif yg pd awalnya hanya betis tapi sekarang dah jadi peha! Huhu!.. Ini pendpt peribadi saya, bukan nak puji sesaja atau ampu >> Taufik ialah seorg artis muda yg humble & sporting giler! Saya tak rasa kekok langsung bertanya soalan2 on-handy-camera yg dijawabnya dgn spontan & bersahaja. Perbualan kami memang santai giler! Agaknya kerana ciri-ciri sebegitulah dia jadi artis pujaan remaja2 Singapura. TQ & Good Luck Taufik! Semoga kamu akan lebih popular di Malaysia pula!

taufik & naz [driver/PRO ajami!... boleh?]

the making of 'bual santai: ajami & taufik batisah'

Sila rujuk foto di atas!.. ya, korang nampak memang grand & kelas pakcik punya youtube 3 parts tu kan?.. mari pakcik listkan senjata2 yg digunakan utk menghasilkannya:

1. taufik batisah cd

2. sony handycam

3. sony dvd+rw 60min

4. laptop acer 'aspire 3620'

5. handphone nokia - utk dilaser oleh silverose coz lambat!

6. queen headset

7. blank vcd - konon nak kasi taufik copy neh!

8. d****ll 20s - 2 kotak

9. streamyx - yg sgt laju giler!

10. mouse-pad - free souvenir dr foto shangri-la!

11. 10+ cawan nescafe segera!

12. 12 jam+ masa tanpa tidur!

13. kamus dewan edisi ke-4 - utk check BM yg baku.. boleh?

Khamis, 22 November 2007

www.murai.com.my ~ baju hitam aku!

Salaam..
Malam tadi aku menghadiri majlis perasmian http://www.murai.com.my/ di Sunshine Club, Jln Doraisamy. Sebelum balik, aku sempat bisik pd ajieb: "aku janji tak blog kejap lagi dgn gambar semua artis kecuali cast Anak Halal or point of view lain function tadi.. karang ada plak press sentap dgn aku coz buat laporan dgn gambar2 artis seblm derang! huhu!".. so, sebabtu aku tulis posting nih lain mcm ajer :-).. korang yg baca blog aku pepagi buta hari ni, kejap lagi gi beli paper or portal http://www.murai.com.my/ coz sure dah belambak gambar2 artis yg dtg dgn segala-bagai pose! tapi lebih baik korang lawati ajer http://www.murai.com.my/ portal tuh sure lengkap giler coz derang yg jd host kan?.. portal tuh memang bagus.. ntahlah aku rasa memang bagus sgt derang punya portal itu.. sejak pelancaran tak rasmi 1 Nov hari tuh pun aku dah lawati portal derang dgn url http://www.murai.com.my/ .. pendek kata, http://www.murai.com.my/ memang bagus serba-serbi!.. roslein pon sure cakap portal tu hebat coz dia ketua editor kat situ.. apatah lagi ajieb, ayie, elly dan thani.. mesti derang suma akan kata http://www.murai.com.my/ bagus giler!.. so, apalagi marilah beramai-ramai ajak satu kampung dan satu taman perumahan korang utk lawati www.murai.com.my!!!.. ok! cukuplah aku ulang byk2 kali bagi nak rak psl http://www.murai.com.my/.. eh! aku tertulis lagi nama portal tu.. ntahlah mcm best plak ulang2 http://www.murai.com.my/.. http://www.murai.com.my/.. http://www.murai.com.my/.. huhu! actually aku nak citer psl baju hitam aku kat majlis pelancaran http://www.murai.com.my/ tu.. aku baru balik dr pre-screening Kala Malam Bulan Mengambang kat astro paginya.. tetiba rasa nak join plak acara launching http://www.murai.com.my/ tuh.. so, ala2 trus jer dr astro aku ke KL.. sebabtuh aku pakai t-shirt ajer.. silap besar!!!.. kerana acara tuh ala2 berangan kena pakai baju hitam kelas2.. terus-terang bahawasanya aku ada baju warna hitam versi rasmi TAPI hari nih aku tak sempat nak balik rumah dan tukar!.. makanya, ber-t-shirt hitamlah aku sepjg malam!.. moral of the story: kalau nak pergi majlis pelancaran rasmi mana2 acara, spt acara http://www.murai.com.my/ ini, sila pastikan anda memakai baju kemeja hitam yg kelas.. kalau tidak, derang hengat kita ialah salah seorg dari waiter atau crew sound-stage!.. muahahahah!!!

mari berlatih memangkah & mengundi sblm pilihanraya!

backdrop www.murai.com.my ajer??? artis takdakkk??? souvenir dr www.murai.com.my
ANAK2 HALAL
di sinilah pelancaran www.murai.com.my
mc pelancaran www.murai.com.my : alam & nana ker???
dekorasi tempat pelancaran www.murai.com.my
boss besar www.murai.com.my
lagi dekorasi di pelancaran www.murai.com.my
boss besar & separa-besar www.murai.com.my



seorg penyanyi baru yg bakal merakamkan album di UK.. errr, Ulu Klang???.. bro lu rock kapak beb!!! yeah! yeahhh!!!

NOTA:

TAHNIAH KPD SEMUA STAFF DI http://www.murai.com.my/ !!! ok! aku stop tulis http://www.murai.com.my/

Rabu, 21 November 2007

film noir?



Film noir is a cinematic term used primarily to describe stylish Hollywood crime dramas, particularly those that emphasize moral ambiguity and sexual motivation. Hollywood's classic film noir period is generally regarded as stretching from the early 1940s to the late 1950s. Film noir of this era is associated with a low-key black-and-white visual style that has roots in German Expressionist cinematography, while many of the prototypical stories and much of the attitude of classic noir derive from the hardboiled school of crime fiction that emerged in the United States during the Depression. The term film noir (French for "black film"), first applied to Hollywood movies by French critic Nino Frank in 1946, was unknown to most American film industry professionals of the era. Cinema historians and critics defined the canon of film noir in retrospect; many of those involved in the making of the classic noirs later professed to be unaware of having created a distinctive type of film. [wikipedia]


KALA MALAM BULAN MENGAMBANG [akan datang ke pawagam!]


JULES DASSIN
Between the mid-1940s and the late 1950s, Jules Dassin directed some of the better realistic, hard-bitten, fast-paced crime dramas produced in America, before his blacklisting and subsequent move to Europe. However, while he has made some very impressive films, his career as a whole is lacking in artistic cohesion.
Dassin's films are occasionally innovative: The Naked City is one of the first police dramas shot on location, on the streets of New York; Rififi is a forerunner of detailed jewelry heist dramas, highlighted by a thirty-five-minute sequence chronicling the break-in, shot without a word of dialogue or note of music; Never on Sunday, starring his wife Melina Mercouri as a happy hooker, made the actress an international star, won her an Academy Award nomination, and popularized in America the Greek bouzouki music. The Naked City and Rififi are particularly exciting, as well as trend-setting, while Brute Force remains a striking, naturalistic prison drama, with Burt Lancaster in one of his most memorable early performances and Hume Cronyn wonderfully despicable as a Hitlerish guard captain. Thieves' Highway, also shot on location, is a vivid drama of truck driver Richard Conte taking on racketeer Lee J. Cobb.
Topkapi is a Rififi remake, with a delightful touch of comedy. Many of Dassin's later films, such as Brute Force and Thieves' Highway, attempt to observe human nature: they focus on the individual fighting his own demons while trying to survive within a chaotic society. For example, in A Dream of Passion, an updating of Sophocles' Medea, an American woman is jailed in Greece for the murder of her three children; Up Tight, the filmmaker's first American-made release after the McCarthy hysteria, is a remake of The Informer set in a black ghetto. Unfortunately, they are all generally flawed: with the exception of Never on Sunday and Topkapi, his collaborations with Melina Mercouri (from He Who Must Die to A Dream of Passion) are disappointing, while Up Tight pales beside the original. Circle of Two, with teenager Tatum O'Neal baring her breasts for aging Richard Burton, had a limited release. Dassin's early triumphs have been obscured by his more recent fiascos, and as a result his critical reputation is now irrevocably tarnished.
The villain in his career is the blacklist, which tragically clipped his wings just as he was starting to fly. Indeed, he could not find work in Europe for five years, as producers felt American distributors would automatically ban any film with his signature. When Rififi opened, critics wrote about Dassin as if he were European. The New York Herald Tribune reported in 1961, "At one ceremony, when the award to Rififi was announced, (Dassin) was called to the dais, and a French flag was raised above him. 'It should have been a moment of triumph but I feel awful. They were honoring my work and I'm an American. It should have been the American flag raised in honor."' The blacklist thus denied Jules Dassin his roots. In 1958, it was announced that he was planning to adapt James T. Farrell's Studs Lonigan, a project that was eventually shelved. It is one more tragedy of the blacklist that Dassin was not allowed to follow up Brute Force, The Naked City, and Thieves' Highway with Studs Lonigan.
—Rob Edelman

Ahad, 18 November 2007

blogger @ radio24 - laporan

ajami: bla.. bla.. bla..
sm: la.. la.. la..

Salaam..

Saya bercakap kepada yang hendak mendengar. Namun tidak semua orang mahu bertanya dan mampu menjawab. Pengalaman ke-2 saya berada dalam konti radio kali ini memang mengujakan. Kali pertama dahulu saya jadi bidan terjun bila Mamat Khalid 'mengheret' saya sama ke dalam konti XFresh.fm untuk promosi Zombie Kampung Pisang. Jadi apa bezanya kali ini? Jemputan dari saudari Silverose iaitu salah seorang penerbit talkshow pada hari Rabu lepas benar-benar mengejutkan saya. Sultanmuzaffar juga mendapat pelawaan yang sama. Saya lekas menjawab "ya! saya terima nikahnya".. Namun setelah menerima e-mail susulan tentang tajuknya Penulis Blog dan Implikasinya saya agak rengsa. Maklumlah bila topik berkaitan dengan blogger, sudah tentu agak sensitif di akhir-akhir ini.

'penyalur' Essan yg petah & sporting

Tapi bak kata orang kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai! Saya gagahi juga untuk ke sana apatah lagi sultanmuzaffar akan berganding bahu dengan saya. Ya! Mungkin ada yang membeliakkan biji mata dan mencebikkan bibir bila saya sebut RADIO24? Juga ramai yang terpinga-pinga dan menggelengkan kepala tanda tidak tahu atau tidak pernah dengar nama stesyen itu. Tapi sekiranya anda rajin meng-google, artikel ini pasti anda temui. Pada pendapat saya, radio ini ada hebat dan ada visinya kerana ia adalah 'anak' BERNAMA yang terbukti sebagai sebuah agensi berita yang gah di Malaysia! Sumbernya merata-rata! Enjinnya (pemberita) bagus-bagus! Mungkin ia masih bayi dalam bidang media elektronik (radio) tetapi jangan lupa bahawa mereka juga sudah membuktikan kredibiliti dalam penyiaran tv iaitu Berita BERNAMA setiap malam di ASTRO. Kalau di tv hanya segmen 30 minit, di RADIO24 operasinya 24 jam sehari, 7 hari seminggu!

silverose: kau tepek muka aku dgn logo RADIO24 neh mcm pesalah jer!

Selama berdurasi lebih 2 jam kami dihujani soalan-soalan asas mengenai blog & blogger. Penyalurnya iaitu saudara Essan memang petah sambung-menyambung bersoal-jawab dengan kami. Kalau nak tahu, begitulah kerenahnya blogger macam kami yang kalau bercakap bagai bertih jagung sebijik macam tulisan di blog kami juga! (walaupun kadang-kadang aku sendiri off-topic meraban tak tentu pasal! huhu!) Pengalaman berbual secara langsung itulah yang seronoknya. Maafkan saya kalau sesekali terpotong juga sepatah-dua kata sultanmuzaffar! (mulut aku memang sejak azali cenggituh!) Yang paling saya teruja kerana inilah kali pertama saya bersekongkol dengan sultanmuzaffar untuk menjawab setiap soalan yang sama dengan jawapan yang hampir mirip tapi tak serupa! Bayangkanlah keadaan saya ketika setiap kali sultanmuzaffar menjawab dahulu kerana jawapan yang serupa sedang berlegar dalam minda saya! Dan saya perlu mengolah ayat sendiri dari pandangan saya pula dari sudut lain (walaupun asas jawapan adalah sama!) Baru saya tahu bahawa situasi sebegitulah di antara cabarannya bercakap terus ke udara! Otak kena cepat berfikir, mulut kena pandai menyusun bicara, gundah juga kot-kot terlepas kata, buruk padahnya! kurang elok akibatnya! (dah macam pantunlah pulok!)

Buat rakan kenalan baru saya di BERNAMA terutamanya Silverose dan Essan, terima kasih banyak-banyak kerana 'mempercayai' kami untuk bersiaran langsung serta memberikan izin kalian bagi kami meluahkan pendapat yang tak seberapa itu. Kepada pendengar yang sudi dan sempat mendengar, terima kasih kerana meminjamkan sedikit masa kamu.

PAUTAN:

http://ajamihashim.blogspot.com/2007/11/tiada-tajuk.html

Sabtu, 17 November 2007

blogger @ radio24?

Topik: Penulis blog dan implikasinya

Tetamu/Blogger: Ajami Hashim & Sultanmuzaffar

Tarikh: Sabtu 17 Nov '07 10:30 pagi

Nama Stesyen: RADIO24

Alamat: 15th Floor, Wisma BERNAMA, 28 Jalan 1/65A,Off Jalan Tun Razak 53300 Kuala Lumpur

Frekuensi: 93.9 Mhz

Website: http://www.radio24.com.my

PAUTAN ASAL: BERNAMA

02 November, 2007 11:26 AM

Ada Apa Dengan Blogger?

Oleh Soraya Jamal

KUALA LUMPUR, 2 Nov (Bernama) -- Baru-baru ini umum telah menyaksikan pilihan raya kampus diadakan di universiti-universiti awam tempatan. Meskipun bukan baru, apa yang menarik kali ini ialah penggunaan laman web sebagai salah satu platform untuk berkempen dan berpolemik. Apakah trend ini akan muncul juga semasa pilihan raya umum yang akan datang. Apakah umum akan menyaksikan laman web dan blog menjadi "medan tempur", meskipun penulis blog atau 'blogger' seringkali dipertikai tentang peranan dan kredibiliti mereka. Tetapi apabila Majlis Tertinggi Umno menyuarakan hasrat untuk melantik penulis khas bagi menangkis fitnah dan menjawab isu yang ditimbulkan dalam blog sebagai strategi menghadapi perang siber, secara tidak langsung ia membuktikan ancaman yang dibawa blog tidak boleh diperkecilkan.

KOMENTAR ON-LINE

Mengikut Drezner dan Farrell, blog boleh didefinisikan sebagai sebuah laman web dengan penyuntingan yang minimum. Blog juga menyediakan komentar on-line, dikemaskini secara berkala dan menyediakan hyperlink ke sumber on-line yang lain. Hampir semua segmen dalam masyarakat diwakili di dalam blogosfera termasuklah pendidikan, perubatan, perdagangan dan perhubungan awam dengan anggaran satu blog baru dicipta setiap saat. Tiga sektor yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap kemampuan blog ialah perniagaan, media tradisional dan politik. Kesedaran awam telah menjadikan "blogosfera" -- terma kolektif merangkumi semua blog dan rangkaiannya -- sebagai cabaran terbaru kepada dominasi media massa dalam komunikasi politik. Apa yang bermula sebagai sebuah fenomena sosial kini didekati kerana nilai bujukannya meskipun dari berjuta blog individu, hanya beberapa sahaja yang mampu menarik ramai pembaca.

PENGERTIAN

Terdapat banyak pengertian yang diberi mengenai blog dan bloggers. Tetapi bagi blogger sendiri, siapakah sebenarnya mereka? Menurut penulis veteran Datuk A. Kadir Jasin, yang melabelkan dirinya sebagai bekas wartawan konvensional yang mencuba jadi seorang blogger, mereka yang berada di persimpangan antara kewartawanan tradisional dan blogging ini dinamakan "go-blog"." Masalahnya banyak pembesar negara keliru antara blogger dengan go-blog ini," katanya di sebuah seminar anjuran Pusat Informasi dan Perangsaraf Media, Universiti Teknologi Mara baru-baru ini. Kata Kadir terdapat banyak salah faham tentang profil blogger." Mereka bukan sekumpulan kecil yang bercakap mengenai satu sama lain. Blogger boleh jadi sesiapa sahaja dari kanak-kanak hinggalah ke ahli politik".

INTERAKTIF, MURAH, MUDAH DAN BEBAS

Bagi Kadir, blog menarik sebab ia interaktif, murah, mudah dan bebas. Ketika menulis untuk suratkhabar, Kadir biasa menerima kira-kira enam surat reaksi untuk setiap pojoknya. Tetapi untuk setiap entri blog, beliau akan mendapat sekitar 20-30 komen yang saling berdebat." Pembaca blog saya boleh memberi komen apa saja asalkan ia bukan fitnah dan banyak menggunakan kata-kata kesat. Saya nilaikan setiap komen, namun saya tidak boleh edit, cuma terbitkan atau tolak," katanya. Baginya blog juga adalah ruang media baru yang lebih demokratik daripada mana-mana media sedia ada. Kadir berpendapat media perdana telah mempopularkan blog apabila menyiarkan laporan mengenai penulis blog yang disaman, ditahan polis dan sebagainya. Ini secara tidak langsung memberi publisiti terhadap blog serta membuatkan orang ramai ingin tahu mengenai blog dan blogger. Impak blog juga telah diiktiraf dengan penubuhan sebuah badan khas yang akan menjawab isu yang ditimbulkan bloggers sebagai persediaan menghadapi pilihan raya, katanya.

SESIAPA SAJA BOLEH JADI WARTAWAN

Seorang wartawan yang telah menempa banyak kontroversi iaitu editor dan pengasas bersama Malaysiakini.com, Steven Gan, berpendapat blog mencabar idea bahawa hanya mereka yang dilatih secara profesional sahaja boleh membuat laporan kerana di ruangan maya, sesiapa sahaja boleh jadi wartawan. Teknologi tidak mengubah intipati berita, tetapi perkembangan ini tidak semestinya memberi pembaca pilihan yang lebih baik, cuma lebih banyak pilihan. Gan mengatakan tidak ada apa yang perlu dibimbangkan dengan perkembangan blogger kerana masa akan menentukan bahawa hanya yang paling dedikasi dan boleh dipercayai akan bertahan." Bloggers dari satu sudut memantau kewartawanan yang tidak beretika, ketepatan serta memberi pandangan alternatif kepada media arus perdana tetapi mereka mesti menepati standard kewartawanan," kata Gan. Tambahnya ada blogger yang mempunyai pendapat yang lebih baik kerana mereka pakar dalam bidang yang ditulis sekaligus membantu dalam pemberitaan serta menambah nilai bidang kewartawanan. Kerjasama antara wartawan dan blogger akan menggoncang media baru. Kedua-duanya boleh jalan seiring tetapi buat masa sekarang masing-masing masih lagi bergelut memahami peranan baru mereka, kata Gan.

BLOGGER BUKAN WARTAWAN

Blogger kontroversi, Zaharin Mohamad Yasin atau lebih dikenali dengan nama Sang Kelembai berpendapat blogger bukan wartawan dan tak akan mengganti tugas hakiki wartawan melaporkan berita." Blogger bukan melapor. Blogger memberitakan, mewacanakan dan memberitahu maklumat yang akan dijadikan berita oleh wartawan," katanya. Katanya yang membuatkan orang suka membaca blog kerana akhbar tidak membenarkan perubahan, ia dikuasai satu kelas tertentu sahaja serta bersifat kapitalis. Jangan keliru blogger dengan anonymous sniper yang memberi komen-komen tidak bertanggungjawab dalam blog tanpa meninggalkan identiti mereka. Blogger sebenar letak pengenalan diri. Zaharin bersetuju blogger dikenakan tindakan kalau mereka mengancam keamanan negara dan mengharubirukan perpaduan kaum." Tapi bloggers bukan satu ancaman negara, ia hanya ancaman politik," katanya. Zaharin berkata usaha untuk menakutkan blogger tidak berkesan kerana blogger tahu apa risiko yang mereka hadapi." Kami berumah di tepi pantai," katanya. Tambahnya, blog tidak dapat disekat. Tetapi antara resolusi yang boleh diambil kerajaan ialah membuat tapak blogger." Semua blogger akan menjadikannya sebagai laman induk, jadi boleh tahu asal usul. Sekarang kami 'parking' di luar negara," kata Zaharin. Tambahnya, terpulang jalan mana yang hendak dipilih pemerintah, sama ada merapatkan atau menjarakkan lagi jurang tersebut.

IMPAK BLOG

Impak blog politik sebenarnya bukanlah terletak kepada siapa bloggernya, tetapi siapa pembacanya. Untuk mempengaruhi agenda berita, bloggers perlu menarik pembaca kelas A, namun harus diingat, kebanyakan pembaca blog ialah pemimpin pendapat utama (key opinion leaders). Blog juga tidak hanya dibaca oleh generasi muda, meskipun sasaran blogger sekarang adalah kepada yang berumur 25 tahun ke bawah -- generasi yang tidak mengalami betapa sukarnya memperolehi kemerdekaan. Blog membolehkan seseorang itu berkomunikasi pada dua peringkat berbeza. Pertama, mereka boleh tumpukan pada sekumpulan kecil pemimpin pendapat untuk mempengaruhi sesuatu agenda. Kedua, mereka juga boleh siarkan kepada sebanyak mungkin pembaca dan cuba mempengaruhi pendapat individu. Minat yang ditunjukkan oleh golongan politik terhadap blogger adalah kerana mereka berpotensi menjadi alternatif kepada media tradisional sebagai pengempang informasi dan berita. Malah terdapat banyak kes yang mana berita utama dipecahkan oleh bloggers dan bukannya media tradisional. Adalah tidak praktikal juga untuk menghalang blogger dalam era teknologi informasi, apatah lagi blogger punya kerjasama yang kuat dan sangat rapat antara satu sama lain.Apa yang pasti sekarang ialah blog mencerminkan pemikiran rakyat, tetapi yang masih belum dipastikan ialah apakah blog dan blogger ini gunting dalam lipatan atau kita yang takut dengan bayang-bayang sendiri?

-- BERNAMA

RUJUKAN2 LAIN:

Antara Blog & Goblok? [Ajami Hashim]

Jangan Gerun Dengan Bloggers [Sultanmuzaffar]

Six Ways to Better Blogging

Top 5 Traffic Building Tips for Personal Bloggers

Blogging Tips from Hope Wilbanks

Make Contact for Blogging Success

'Beyond blogging' lessons learnt

nota ajami:

- memblog sudah.. mampukah saya berkata-kata pula?.. dan mahukah kamu mendengarnya?..

Jumaat, 16 November 2007

tv writer?

REF: http://www.filmmaking.net/faq/answers/faq25.asp

What is a treatment?

A treatment is a narrative version of the story in a script, presented in story format, describing the main action with little or no dialogue. Many writers use treatments as a way of fleshing out their stories in narrative format to map out the flow of the action across the major scenes in the script before they start work on the dialogue. This way the writer can be sure that the story flows correctly before they commence the actually script. Most treatments are no more than 2-5 pages.

TV WRITER?

As tv writer, you're the person who'll spend the most time with your characters and their stories. If you're a movie writer, you'll be the one creating the world and then losing it - especially if, as usual, you're not the one asked to write the sequel, or even the shooting draft. If you're a tv writer, you can get to play in the world you and your fellow writers have created for as long as your show runs.

That's fun! It also means that tv is about twice as hard to write as movies. How do you find a format that can sustain 100 episodes? How do you create characters who will be consistently compelling over that many stories? How do you find a tone you want to sustain from fall through to spring? How do you lure the same viewers back week after week?

The answer is in the template. Every tv show, whether drama or comedy, fiction or 'reality', has hidden rules that define what it does - the format of storytelling, the goods that every episode must deliver. Delivering those goods according to template's hidden rules, while still keeping your stories surprising and compelling, makes tv writing hard! Delivering those goods regularly and on time, facing notes from everybody from the assistant director to the head of the network to the actor calling from the set, makes tv writing harder! If writing a movie is a one-night stand, writing tv is like a marriage! There are a lot more rules, and you have to work at it harder! But you get an experience that's richer and deeper, that can fulfill you for years or even decades.

To write tv, you have to know about twice as much as you need to know to write a movie. You need to know everything a feature film writer needs to know, plus a whole other basket of knowledge about "act outs", "core cast", character revelation, and how to play nice in writing room.

*excerpt from Crafty TV Writing: Thinking Inside the Box by Alex Epstein [page: xviii-xix] @ kinokuniya - RM59.69